Bodø kommune stiller med 12 læreplasser til helserekrutter for kull 2023 og vil med det være med å fylle politikernes mål om 100 lærlinger i drift.

Menn i helse er et komprimert utdanningsløp til fagbrev i helsearbeiderfaget. Deltakerne får tittelen helserekrutt. Dette er arbeidssøkende menn og kvinner mellom 25-55 år som er registrert hos NAV. Helserekruttene veksler mellom å motta ytelser fra NAV og lønn fra kommunen.

Utdanningsløpet er på cirka 2,5 år, sammenlignet med den ordinære utdanningsmodellen som er to år skole og to år lærlingetid.

- Siden modellen er så god, tar Bodø kommune også inn kvinner i målgruppa, sier Carina Jelstad, Bodø kommunes kontaktperson i Menn i helse-prosjektet.

Attraktive på arbeidsmarkedet

Menn i helse ble etablert i Nordland i år, og har i dag en klasse ved Bodø videregående skole med 15 helserekrutter.

- Av dette er 11 fra Bodø kommune, sier Carina Jelstad og fortsetter:

- Dette er 11 helserekrutter som er på full fart mot et fagbrev som helsefagarbeider, og de vil bli svært attraktive på arbeidsmarkedet. Vi ser at åtte av ti lærlinger i Bodø kommune får fast stilling i kommunen.

Stort behov

Norge har et stort behov for utdannet helsepersonell og jobbmulighetene er svært gode. Så langt har over 800 menn tatt fagbrevet via Menn i helse. 92 prosent som har tatt fagbrev har fått en relevant jobb innen helsesektoren.

- Noe som skiller disse rekruttene fra elever ved videregående skole, er at dette er voksne mennesker med både livserfaring og tidligere arbeidserfaring som de tar med seg inn som helsefagarbeider, sier Carina Jelstad.

Inne på statsbudsjettet

Regjeringen har bestemt å videreføre Menn i Helse-satsingen over hele landet, med 19,4 millioner kroner på statsbudsjettet for 2023.

- Dette er med på å sikre at Nordland får en ny Menn i Helse-klasse, med oppstart i mars 2023, sier fylkeskoordinator Camilla Baglo Holten.

Menn i helse er et samarbeid mellom kommune, NAV, fylkeskommune, KS og Helsedirektoratet.

Menn i helse er av Regjeringen ansett som en av de mest vellykkede satsningene på rekruttering av menn til helsesektoren.