Bodø kommune har denne uken (uke 37) nesten 500 vaksinedoser som står i fare for å bli kastet.

- Dersom de ikke benyttes innen mandag 20. september, går de ut på dato og må kastes, sier helsesykepleier Karin Snøve Wiik i Bodø kommune.

I tillegg er det 3.600 av 4.200 vaksinedoser som må brukes innen 30. september.

- Vi håper at vi klarer å fylle alle ledige vaksinetimer de neste ukene, sier Wiik.

Hun påpeker at det er mange som nå har mulighet til å framskynde timen sin for andre vaksinedose.

- Det er for eksempel mange som har satt seg opp til time for andre vaksinedose i oktober, men som kan få time allerede nå, sier Wiik.

Det er selvsagt også mulig for dem som ikke har fått første vaksinedose, til å sette seg opp på time.

Å bestille time eller endre tidspunkt for vaksinetime gjøres i Helseboka, eller ved å kontakte kommunens vaksinetelefon.

- I tillegg til å få utnyttet de tilgjengelige vaksinedosene på en best mulig måte, vil også flere bli fullvaksinerte på kortere tid. Med det smittetrykket som har vært den siste tiden, er det også ekstra viktig at flest mulig blir fullvaksinerte raskest mulig, sier Karin Snøve Wiik.