Merforbruket samlet for 2021 er minus 18,7 millioner kroner, mens andre tertial hadde en prognose på minus 50 millioner kroner.

Netto driftsresultat ble positivt på 40 millioner kroner og utgjør 0,86 prosent av totale inntekter.

Kommunens vedtatte handlingsregel er et netto driftsresultat på minimum 1,7 prosent av totale inntekter.

- Jeg er fornøyd med at resultatet ser ut til å bli langt bedre enn antatt i andre tertial. Samtidig er det viktig å understreke at kommunen er i en krevende økonomisk situasjon. Det er svært viktig at vi fortsetter arbeidet med å redusere driftskostnader i årene som kommer, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.

Noen av de største avvikene:

• Skatt- og rammetilskudd ble 93 mill. kr høyere enn regulert budsjett i tertial 2. Reguleringen i tertial 2 ble gjort i henhold til de føringer som da forelå fra finansdepartement og KS.
  • Pensjonskostnader ble 17 millioner lavere enn rapportert i tertial 2.
  • Kvotekraftinntekter ble 12 mill. kr lavere enn regulert budsjett i tertial 2.
  • Kommunen har jfr. forsiktighets prinsipp, belastet drift med 90 mill. kr i usikre forpliktelser i forbindelse med dommen i IKT-saken fra Salten tingrett.
  • Avdelingene har forbedret sitt resultat med 41 mill. kr i forhold til prognose i tertial 2.

- Det er gjort et solid stykke arbeid fra de ansatte for å innfri pålagte driftstilpasninger. Vi har ikke nådd alle målene, men forbedringene fra andre tertial til årsresultatet er betydelig. I tillegg fører et økt skatte- og rammetilskudd fra staten til et bedre resultat, sier Kjell Hugvik.

Foreløpig årsresultat er nå oversendt revisjon og endelig årsresultat vil bli framlagt for bystyret i mai.