- Jeg synes presentasjonen gikk bra. Det var mange krevende spørsmål, og jeg er glad for at vi har vært en så godt sammensatt gruppe. Alle fikk spørsmål underveis i spørsmålsrunden som var relevante for dem.

Det sier ordfører Ida Pinnerød rett etter at hun og resten av de ti i presentasjonsutvalget har møtt juryen for å presentere og forsvare Bodø og Nordlands søknad om å bli Europeisk kulturhovedstad i 2024.

LES OGSÅ: Her øver de foran møtet med juryen

Møtet fant sted hos Europakommisjonens generaldirektorat for kultur og utdanning, i den belgiske hovedstaden, og her skulle representantene fra Bodø og Nordland presentere søknaden i inntil 30 minutter, og deretter kunne EUs kulturfaglige ekspertjury stille spørsmål i inntil 75 minutter.

De ti som har møtt juryen denne tirsdagen er Ida Pinnerød (ordfører Bodø kommune), Tomas Norvoll (fylkesrådsleder Nordland fylkeskommune), Henrik Sand Dagfinrud (kunstnerisk ansvarlig Bodø 2024), Max Hoffmann (ungdommens fylkesråd), Gro Bergrabb (domkantor), Ellen Sæthre-McGuirk (professor Nord Universitet), Trud Berg (biblioteksjef Stormen/Bodø 2024), Inga-Lill Sundset (seksjonsleder utdanning, Nordland fylkeskommune), Arne O. Holm (redaktør High North News) og Merethe Nordheim (direktør Bodø Næringsforum).

I tillegg til Bodø er også byene Banja Luka og Mostar i Bosnia-Hercegovina prekvalifisert i konkurransen om å bli Europeisk kulturhovedstad. Alle tre søkerbyene har møtt juryen denne tirsdagen.

Avgjørelsen på hvem som kan kalle seg Europeisk kulturhovedstad i 2024 blir offentliggjort onsdag.

Ordføreren og de fleste i delegasjonen fra Bodø er da hjemme i Bodø igjen, og vil delta på markeringen utenfor Stormen.

Igjen i Brussel blir blant annet leder for styringsgruppen for Bodø 2024 rådmann Rolf Kåre Jensen, Stig Fossum fra Nord universitet og Geir Knutson fra Nordland fylkeskommune, samt Trud Berg og Ellen Sæthre-McGuirk fra presentasjonsutvalget som møtte juryen.

FAKTA:

Bodø og Nordland har siden 2015 jobbet for å bli Europeisk kulturhovedstad (ECoC) i 2024.

Etter at EU-parlamentet sommeren 2017 godkjente Bodø som søkerby, kunne man for alvor starte dette arbeidet

I oktober 2018 ble det sendt inn en prekvalifiseringssøknad til EU. I november samme år kom beskjeden om at Bodø ble valgt ut som en av tre pre-kvalifiserte søkerbyer, utenfor EU, til Europeisk kulturhovedstad (ECoC) 2024.

I tillegg til Bodø er også byene Banja Luka og Mostar i Bosnia-Hercegovina prekvalifisert.

«ARCTICulation» er tittelen på Bodøs søknad, og omhandler de engelske ordene: arctic, art, culture og communication.

Hoved-søknaden ble sendt til EU 22. august. I hoved-søknaden er til sammen 45 spørsmål blitt besvart.