Hva gjør du om for eksempel strøm, vann og mobilnett faller bort over lengre tid uten forvarsel? Hvor ofte bytter du egentlig batteriene i røykvarslerne hjemme? Kriser skjer gjerne når vi aller minst venter det, og nettopp derfor er det viktig å være forberedt.

Om det er noe vi har fått føle på kroppen de siste årene er det at trusselbildet i verden har endret seg. Dette understreker behovet av nettopp det å være forberedt. Bare de siste årene kan vi blant annet vise helt konkret til pandemien, ekstremværet «Hans» med påfølgende oversvømmelse i Sør-Norge, krigen i Ukraina og nå de siste ukene situasjonen rundt Israel og Palestina. I alle disse situasjonene har beredskapen blitt testet til det ytterste.

Bodø er en trygg by, og Norge er et trygt land. Det vil det fortsette å være. Likevel kan man til det kjedsommelige peke på pandemien som en stadig påminnelse om nødvendigheten av å være forberedt, også på det uforutsette. Uværet «Hans» slo for eksempel ut deler av infrastrukturen mellom Nord og Sør-Norge.

Forsvars- og totalberedskapskommisjonene peker på at det vil kreves mer fra både samfunnet og hver enkelt for å håndtere dagens og morgendagens utfordringer. Denne uken gjennomfører Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Egenberedskapsuka. Dette er en årlig nasjonal kampanje som har som mål å styrke beredskapen i samfunnet og hos den enkelte. Årets kampanje peker på fire ulike scenarioer knyttet til bortfall av strøm, drikkevann, elektronisk kommunikasjon og betalingstjenester som vi bør øve på. Hensikten er at vi alle må reflektere over hva vi skal gjøre dersom en slik akutt situasjon oppstår. Ved at hver enkelt husstand er forberedt på situasjoner som disse, kan myndighetene bedre prioritere ressursene dit de trengs mest, først. Øvelsene, samt mer informasjon om nyttige beredskapstiltak finner du på sikkerhverdag.no. En nettside jeg anbefaler alle å gjøre seg kjent med. Her kan du for eksempel se hvor ofte du bør sjekke røykvarsleren (Tips: Hver 1. desember). Et svært viktig tiltak når vi vet at halvparten av alle dødsbranner skjer i boliger uten røykvarslere som virker.

Med krig i Europa er vi nok en gang blitt påminnet at friheten ikke kan tas for gitt, og at vi som samfunn må ta nødvendige grep for å være rustet til å håndtere nye sikkerhetsutfordringer. Klimaendringer gjør at vi må tenke og handle annerledes, mer kreativt og mer aktivt for å kunne håndtere klimarelaterte utfordringer som ekstremvær, skred og flom som er forventet å øke i tiden framover.

Denne uken vil Bodø kommune informere om egenberedskap i sine kanaler, gjennomføre skolebesøk, stå på stand i Glasshuset (lørdag) og være med å arrangere konferansen De regionale sikkerhetsdagene. Bodø er og skal være en beredskapsby, der befolkningens trygghet står i fokus.

Jeg ønsker dere alle en god og sikker egenberedskapsuke. Norge er ikke forberedt for kriser uten at vi alle er det. Husk at også du er en del av Norges beredskap!

Odd Emil Ingebrigtsen, ordfører i Bodø kommune