I tråd med tradisjonen gikk Pasientsikkerhetsdagene av stabelen i oktober.

Gjennom noen dager med konferanser er målet å sikre faglig påfyll, samt åpne for samarbeid og erfaringsutveksling. Konferansen arrangeres av Kvalitets- og utviklingskontoret, og programmet er satt sammen basert på ønsker fra helsepersonell og fjorårets evalueringer.

En kvinne sitter på huk og ser på en annen som trener på innblåsninger på en hjerte-lunge-dukke.Det var mange bidragsytere for å gjennomføre årets program, og det var blant annet foredrag med kommunens egne dyktige fagfolk.

I tillegg til foredrag var det satt opp stands med Digital helse hjemme, Lindring i Nord, Fagskolen i Nordland, Nord Universitet, samt muligheten til å trene på hjerte-lungeredning.

- Pasientsikkerhetsdagene utgjør på den måten et svært viktig tiltak i arbeidet med å beholde og rekruttere personell med riktig kompetanse. Våre ansatte utfører livsviktig arbeid hver dag, og fortjener å bli satt pris på, sier Tone Moan Nordby, rådgiver ved Kvalitet- og utviklingskontoret i Bodø kommune.

- Vi har fått mange gode tilbakemeldinger og gleder oss til å gå i gang med å planlegge neste års arrangement, sier hun videre.

De tre konferansedagene, som for det meste ble avholdt på Stormen, ble alle åpnet av ordfører Odd Emil Ingebrigtsen, som ble tydelig berørt da han fortalte om det gode arbeidet helsepersonellet gjorde rundt hans mor på slutten av hennes liv.

- Bodø kommune har utrolig mange dyktige folk som gjør en fantastisk innsats. De utgjør en stor forskjell i folks liv. De er heltene våre jeg bøyer meg i støvet for det de gjør hver dag, sier ordfører Odd Emil Ingebrigtsen.