Ordfører Ida Pinnerød sto for snorklippingen, og det ble både velkomsttaler og servering av boller og saft til de frammøtte i regnværet på Tverlandet denne tirsdags ettermiddagen.

Ordføreren delte også ut blomst til Øyvind Johansen som representerte totalentreprenøren for prosjektet - som har vært Anleggsgartnermester Svein Erik Johansen AS.

Det ble også blomst til Tverlandsmarkas venner som ble representert av Terje Hansen for anledningen.

Treningsparken og hundeluftegården er plassert ved Gjershellaren bak caravansenteret på Tverlandet, som også er starten på Tunnelstien og en hyppig brukt turløype i Tverlandsmarka.

Tverlandet kommunedelsutvalg foreslo plasseringen til dette området, etter at de hadde forhørt seg med blant annet Tverlandet IL og Tverlandsmarkas venner.

Arbeidet med treningsparken startet med planlegging tilbake i 2020, og Tverlandsmarkas venner gikk etterhvert i gang med å rydde området for vegetasjon.

Anbudet for etablering av treningspark, hundeluftegård og utbedring av p-plassen ble lyst ut sommeren 2021, og grunnarbeidet kunne endelig starte seinhøsten 2021.

Det var i 2017 at kommunen vedtok en satsing på etablering av treningsparker i kommunen.

I tillegg til treningsparken på Tverlandet ble det vedtatt å etablere treningsparker på Rønvikfjellet, Mørkvedlia, Limyra, Maskinisten og Rensåsen. Av disse er det nå kun sistnevnte som gjenstår.