Hun har allerede overtatt 400 pasienter fra to andre fastleger i Bodø. Den ene av disse er Geir Haugen hos Sentrumslegene.

1500 pasienter
Haugen forteller at han har hatt en pasientliste på 1500 siden starten på fastlegeordningen i 2001.

Arbeidsmengden har økt gradvis fra vel 50 timer i uka til nå å nærme seg 70 timer i uka.

- Jeg har prøvd å få reduksjon i listen ved naturlig avgang, men det har nesten ikke vært frafall det siste året. Når man jobber så mye over lang tid, øker sjansen for å gjøre feil. Man skal jo også ha et liv utenom jobb. Jeg så meg derfor nødt til å be om reduksjon av listen. Dette var for meg en vanskelig avgjørelse å ta, sier Geir Haugen.

- God behandling
Karoline Winther begynte som fastlege ved Rønvik legesenter 1. november, etter syv år som sykehuslege.

- Pasientene skal få god behandling og jeg skal bruke den første tiden til å bli kjent med pasientene, sier Winther som er den første av til sammen tre nye fastleger som skal ansettes i kommunen i løpet av høsten og vinteren.

Øker kapasiteten
Med nye fastleger på plass, skal pasientlistene ned for andre fastleger.

Helseleder i Bodø kommune Stian Wik Rasmussen er glad for at kapasiteten øker.

- Vi er rett og slett nødt til å redusere arbeidsmengden til fastlegene. Nå er det flyttet 400 pasienter så langt denne måneden, og i løpet av vinteren blir ytterligere 1400 pasienter flyttet fra eksisterende fastleger og til nye fastleger, sier Rasmussen.

- Krise i fastlegeordningen
Helseleder Stian Wik Rasmussen påpeker at endringene i pasientlistene ikke skjer uten at det er en veldig god grunn til det.

- Det er krise i fastlegeordningen, også i Bodø. Det å ta ned arbeidsmengden for de enkelte fastlegene og å få flere fastleger er viktig for å stabilisere fastlegeordningen. Det ideelle hadde vært at pasientene selv kunne ha valgt å bytte fastlege. Men i realiteten er ikke dette mulig slik fastlegesituasjonen i Bodø er i dag, sier Rasmussen.

Tilfeldig uttrekking
Både helselederen og de to legene understreker at det har vært en del reaksjoner fra pasienter som plutselig har fått byttet fastlege.

- Overflyttingen skjer etter tilfeldig uttrekking utført av Helfo, sier Rasmussen og opplyser om at hver enkelt pasient som har fått tildelt ny fastlege får beskjed om dette via Helsenorge.

- Det er heller ikke mulig å bytte tilbake, sier Rasmussen og fortsetter:

- Overflyttingen av pasienter er dessverre helt nødvendig dersom vi skal klare å redusere i arbeidsmengden for de enkelte fastlegene. Dersom man likevel ønsker å bytte fastlege, må dette gjøres på vanlig måte gjennom Helsenorge. Der kan man enten bytte eller sette seg på venteliste,

Forstår reaksjonene
Fastlege Geir Haugen påpeker at det ikke er med lett hjerte at man må si fra seg pasienter på en slik måte.

- Dette kan være pasienter man har fulgt gjennom mange år, sier Haugen.

Han sier at han forstår at pasienter reagerer på endringene.

- Det er noe med at man vet hva man har, men ikke hva man får. Men en ny fastlege kan se pasientens problem med andre øyne, noe som kan komme pasientene til gode. Jeg er ikke i tvil om at pasientene vil bli godt ivaretatt uansett, og så håper jeg at pasientene tar godt imot sine nye fastleger, sier Geir Haugen.

Karoline Winther er ny fastlege i Bodø kommune og har overtatt 200 av fastlege-kollega Geir Haugens pasienter.