Turkartet sendes denne uka ut til alle husstander som bor innenfor samme område som kartet dekker.

- Kvalitetskart
De som er så heldige å få kartet i sin postkasse må være oppmerksom på dette er et kvalitetskart.

- Kartet er trykket på svært slitesterkt papir som tåler vann, og kan dermed fint brukes i regnvær. Så om du ikke tenker å bruke det selv, så gi det heller videre enn å kaste det i papiravfallet, sier Gudrun Hagen, rådgiver ved seksjon for idrett og friluftsliv i Bodø kommune.

- Fine turopplevelser
Hensikten med å lage turkart er blant annet å stimulere kommunens innbyggere til å komme seg ut på tur i sitt nærområde.

- Det å legge til rette for fine turopplevelser er et viktig bidrag for en god folkehelse. Nå håper jeg at også dette turkartet blir tatt godt imot, og at det kanskje fører til at enda flere blir kjent med de mange, fine turområdene som finnes i kommunen, sier ordfører Ida Pinnerød.

Kjerringøy neste?
Det vil bli mulig å kjøpe kartet i bokhandelen etter hvert, og for de som bor innenfor kartets område vil det også være mulig å stikke innom det gamle kommunehuset i Misvær og få et kart, dersom det ikke dukker opp i postkassen.

I tillegg vil en digital utgave bli tilgjengeliggjort på kommunens nettside.

Det forrige turkartet som ble laget av kommunen kom i 2017, og dekker Bodømarka. På sikt er det et ønske å få laget et tredje kart som skal dekke Kjerringøy.