Regjeringen innførte nye regionale tiltak med varighet til og med 19. mars for kommunene i Salten, fra Hamarøy i nord til Rødøy i sør. I tillegg har Brønnøy kommune innført lokale forskrifter om smittereduserende tiltak
- Den største endringen i kollektivtrafikken er at det nå er påbudt med munnbind på kollektivreiser, hurtigbåt, ferjer og drosje i disse områdene, sier fylkesdirektør for transport og infrastruktur, Odd Inge Bardal.

Samtidig innfører fylkeskommunen 50 % kapasitetsutnyttelse på hurtigbåter i de samme kommunene.
- Det vil si at vi bare tar om bord halvparten av passasjerene vi normalt kan ta med. Selv om vi forventer færre reisende både på buss og båt, kan det bli fullt på enkelte avganger. De som planlegger en reise med hurtigbåt bør bestille reisen i god tid, for å sikre seg plass. Dette gjøres på nettsidene eller i appen til Reis Nordland. Bookingen er åpen til 30 minutter etter avgangstidspunktet for reisen og det er nå ikke mulig å kjøpe billetter ombord i båtene på Nordlandsekspressen og hurtigbåter i de berørte kommunene. Billetter kan fortsatt kjøpes hos Sentrumsterminalen i Bodø.

Nordland fylkeskommune har satt inn ekstra busser i Narvik, Bodø og Rana, men det er begrensede muligheter for å sette inn flere ekstra avganger, både for buss og båt.
-Vi følger med på trafikken og setter inn tiltak der det er behov og vi har mulighet. Men nå er det enda viktigere enn før at de som har mulighet til det avlaster kollektivtrafikken ved å benytte alternativer som å gå, sykle, kjøre egen bil eller sitte på med noen i familien. I tillegg er det flere steder påbud med hjemmekontor så langt det er mulig.

Det er ingen endringer i de øvrige bestemmelsene for kollektivtrafikken. Det brukes fortsatt kun sitteplasser i bussene, og bakovervendte seter skal ikke brukes. I tillegg bør så mange som mulig bruke avganger før eller etter rushtid for å være mer sikker på å komme med bussen.
-For alle region- og langrutebusser gjelder ca. 50% kapasitet. Kapasitetsbegrensningen gjelder i hovedsak på ruter som er på mer enn 1 time, ifølge Bardal.

Reisende på ferje, båt og regionbusser oppfordres også til å registrere seg som passasjer, ved å bruke QR-koden som henger på bussene og fartøyene. Registrering skal forenkle eventuell smittesporing.
- Følg med på reisnordland.no. Der legger vi fortløpende ut informasjon til de reisende, avslutter Bardal.