Regjeringen har bestemt at også personer fra 18 år til 64 år uten underliggende risiko for alvorlig sykdomsforløp, skal få tilbud om 4. dose koronavaksine dersom de selv ønsker det.

Det meldte regjeringen fredag 18. november.

Til nå har FHI anbefalt at de over 65 år, personer mellom 18-64 år med underliggende risiko for alvorlig sykdomsforløp, ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom, og gravide i 2. og 3. trimester bør ta en ny oppfriskningsdose før høst- og vintersesongen 2022.

For aldersgruppen 18-64 år uten underliggende risiko for alvorlig sykdomsforløp, er det ingen sterk anbefaling, men et tilbud.

Timebestilling

Det er kommunene som organiserer vaksinasjonstilbudet.

- Det anmodes om at vi vaksinerer ferdig i aldersgruppen over 64 år og i andre risikogrupper, før vi fortsetter med aldersgruppen 18-64 år, sier Karin Snøve Wiik, vaksinasjonsansvarlig i Bodø kommune.

Etter de nye endringene vil Bodø kommune ikke kunne tilby drop-in.

- Det vil kun være timebestilling slik at vi har kontroll på antall bestilte vaksiner og bestilte timer, sier Wiik.

Vaksinering skjer fortsatt i vaksinesenteret i 2. etasje i Glasshuset.

I tillegg har Vaksineklinikken på City Nord et tilbud.

Nye tidspunkter

Kommunen gjør endringer i tidspunkter for vaksinering i tiden som kommer.

I neste uke går vaksineringen som planlagt, men første uka i desember blir det tilbud både tirsdag, onsdag og torsdag – og nå med nytt tidspunkt fra 12-18

Her er vaksineplanen i tiden framover:

Uke 48

• Tirsdag 29.11 klokka 09:00 - 14:25

Uke 49:

• Tirsdag 6.12. kl. 12 – 18
  • Onsdag 7.12. kl. 12 – 18
  • Torsdag 8.12. kl. 12 – 18

Uke 50:

• Tirsdag 13.12. kl. 12 – 18

Mer informasjon finner du på Bodø kommunes nettside.