. – Vi gjør dette for å redusere arbeidsmengden for legene, og for å øke kapasiteten i fastlegeordningen i kommunen, sier helseleder Stian Wik Rasmussen i Bodø kommune.

Helfo trekker ut

Det er Helsedirektoratets organ, Helfo, som trekker ut hvilke pasienter som skal flyttes over til den nye fastlegen, og hver enkelt pasient får beskjed lm dette gjennom Helsenorge.no.  – Vi må understreke at de som blir trukket ut beholder sin nåværende fastlege fram til årsskiftet, sier Rasmussen.

Kan bytte fastlege

Pasientene som blir trukket ut kan bygge fastlege om de ønsker det, og de kan også sette seg på venteliste hos sin gamle fastlege. Alt dette gjøres gjennom Helsenorge.no, og det hjelper derfor ikke å ringe sin gamle fastlege for å be om tilbakeføring om man ønsker det. Dette er en trekning som ene og alene utføres av Helfo. -Vi beklager de ulemper dette måtte medføre, men vi er trygge på at hver enkelt vil få god hjelp fra sin nye fastlege, sier Stian Wik Rasmussen.