7.januar inviterer kommunen til folkemøte for å presentere planleggingen av ny bydel og parallelloppdraget, hvor tre fagmiljø skal komme med de beste idéene til utforming av bydelen.

- I høst lyste kommunen ut en tilbudskonkurranse hvor vi var på jakt etter de fremste fagmiljøene innenfor planlegging og arkitektur. Vi fikk inn 22 tilbud med over 100 bedrifter og fagmiljø fra hele Nord-Europa som ville være med å utforme den nye bydelen i Bodø, og nå kan vi avsløre at vi har valgt tre team som får anledning til å komme med sine forslag. Disse er Team DRMA/Asplan Viak, Team Henning Larsen Architects og Team Nordic, sier prosjektsjef for Ny by - Ny Flyplass Irene Skiri.

Bevare bodøidentiteten

Flytting av flyplassen vil gi uante muligheter for å utvikle en ny by.

- Når vi nå skal flytte flyplassen og lage en helt ny bydel, har vi muligheten til å utvikle en by akkurat slik vi ønsker den. Det er viktig for oss at Bodøidentiteten blir forankret i utformingen av den nye bydelen, og vi i kommunen trenger hjelp fra innbyggerne og næringslivet til å formidle denne til de tre fagmiljøene. Vi inviterer til en sammenkomst i det nye Rådhuset hvor vi vil presentere planleggingen av ny bydel og parallelloppdraget, de tre fagmiljøene presenterer seg selv og sin tilnærming til oppdraget og vi åpner opp for dialog, spørsmål og idémyldring med innbyggerne, sier prosjektleder for ny bydel Kristoffer Larsen Seivåg.

Konkrete forslag

De tre fagmiljøene skal komme med sine beste idéer og levere konkrete forslag som kommunen kan bruke i planlegging av den nye bydelen. Kommunen skal bruke forslagene til å lage en kommunedelplan for ny bydel som skal vedtas av Bystyret 2022.

- Først skal teamene jobbe fra januar til midten av februar, og kommer så tilbake til Bodø for å presentere sine innledende idéer. Da blir det viktig at Bodøsamfunnet gir tilbakemelding på hva som er bra og hva som kunne vært bedre. De vil dermed ta med seg innspillene fra Bodø i det videre arbeidet, før endelig levering og presentasjon av sine idéer i april, sier Seivåg.

På spørsmål om hvorfor innbyggerne bør ta turen til Rådhuset på tirsdag, er Seivåg ikke tvil:

- Dette er en gylden anledning hvis du er nysgjerrig på hvordan man ligger an i planlegging av ny bydel, og ikke minst din mulighet til å komme med innspill til teamene som skal bidra med sine beste idéer til hvordan den nye bydelen bør se ut.

Tid: tirsdag 7.januar klokken 19.00
Sted: Folkeforum i første etasje i nye Rådhuset.

Agenda på møtet:

- Bodø kommune presenterer planlegging av ny bydel og parallelloppdraget.
- De tre prosjektgruppene presenterer seg selv og sin tilnærming til oppdraget.
- Dialog, spørsmål og idémyldring med innbyggerne.

Kontaktperson:
Prosjektleder for ny bydel Kristoffer Larsen Seivåg