Det er Kulturveien som i samarbeid med Beiarpuls inviterer bøndene i distriktet til samling, med en rekke ulike foredrag og innlegg. – Endelig er det klart for at vi kan gjennomføre inspirasjonsdagen for landbruket, sier prosjektleder Susanne Estensen som har sendt ut invitasjoner til nesten femti bønder i distriktet. Med seg for å lage et målrettet program for dagen har hun gode rådgivere i Anne Merete Toftebakk og Christian Klette, begge unge bønder fra Misvær.

Utnytte gården

-Samlingen vil gi oss kunnskap og inspirasjon til å kunne utnytte ressursene knyttet til gårdene våre bedre, sier Anne Merete Toftebakk. – Norsk mat er viktig, kanskje mer viktig enn noensinne, sier den unge melkebonden ettertenksomt og legger til at hun ser frem til å høre hva de ulike foredragsholderne har å bidra med.

Innholdsrik dag

Dagen arrangeres på Vestvatn grendehus hvor innleggene står i kø for bøndene som tar en dags pause i tiden mens de venter på at våronna skal sette i gang. Statsforvalteren, Beiarn kommune, «Han Sylte» i Valnesfjord, Innovasjon Norge, Melk i Nordland holder alle faglig inspirerende innlegg før landbrukssjef i Bodø kommune, Knut Valberg avslutter med foredraget «Gården som ressurs».

Kreativt landbruk

- Jeg ser virkelig frem til å møte distriktets landbruksaktører og fortelle om mulighetene som ligger i kreativ utnyttelse av gården, sier Knut Valberg. – Kreativitet og inspirasjon gir grobunn for nye muligheter, og jeg håper vi får sådd mange frø langs Kulturveien på torsdag, sier Valberg.