Mer enn 2 000 stemor skal pynte opp byen i mange vakre farger.

Rett blomster til rett tid

Det er fortsatt lite som minner om sommertemperaturer, og det er fortsatt fare for nattefrost.

- Heldigvis er stemorsplantene noen tøffinger, som tåler lave temperaturer. Derfor er disse først ut, sier seksjonsleder for byteknikk park og anlegg, Anja Dahlberg.

I månedsskiftet mai/juni er planen å plante ut 1000 roser.

- En gammel gartnertommelfingerregel er at faren for nattefrost er over 7.juni. Denne, i tillegg til værvarselet, bruker vi fortsatt når vi planlegger utplantingen, sier hun videre.

Det betyr at kommunen rundt 7. juni planter resten av årets sommerblomster. I tillegg til de 2000 stemorsplantene, og de 1000 rosene, er det 13 000 andre sommerblomster som skal plantes.

Av totalt 16 000 planter, er det hele 71 forskjellige arter.

Ordføreren med på første planting

Ordfører Odd Emil Ingebrigtsen ble fredag 26. april med byteknikk da de første plantene på torget skulle i jorda.

- Det er jo litt koselig å gjøre noe annet enn det vanlige, men jeg må bare si at den jobben som disse folkene gjør er helt fantastisk. All ære til dem som får byen vår til å spragle med farger. Den blir mye finere, sier han.

Ingebrigtsen er på ingen måte ukjent med planting, men han innrømmer at han ikke har de grønneste fingrene.

- Konen min liker å gjøre sånt, så det hender seg at jeg blir "tvunget" med ut, men det er som sagt koselig, sier han mens han setter en stemorsblomst i jorden.

God tilbakemelding

I tillegg til mange blomsterbed, er det 50 urner, og 160 ampler som henger i lyktestolper.

- Det er utrolig artig å endelig være i gang med blomsterplantingen. Vi får veldig mange positive tilbakemeldinger fra byens innbyggere, folk setter veldig pris på arbeidet vi gjør med å pynte byen.

- Også mange turister lar seg imponere, og vi ser mange turister som tar bilder av beplantningene våre. Noen turister forteller at de er imponert og overrasket over hvor frodig og fint det er i Bodø, til tross for at vi er så langt nord.

Stor samarbeid

Byen blir ikke så frodig og fin av seg selv poengterer hun.

- Mange dyktige gartnere som gjør en fantastisk jobb.

Produksjonen av plantene startet allerede i februar/mars, i kommunens eget gartneri. Lokalproduserte, fine og friske planter er et godt utgangspunkt for et bra resultat.

- Når plantene er kommet ut i byen, krever de oppfølging og stell for å holde seg store, friske og frodige. Vi har to personer som hele sommeren vanner og steller plantene. De kjører i hver sin bil, med hver sin vanntank, og vanner og steller plantene. Ètt av triksene våre, for å få plantene så store og frodige, er gjødsel i vanningsvannet. Plantene er som oss mennesker, de trenger både vann og næring, sier hun.