- Anlegget blir ikke helt ferdig før til sommeren, men apparatene kan likevel tas i bruk allerede nå, sier Stein Haugen, prosjektleder for STImuli i Bodø kommune.

Apparatene er i tre og er tilpasset for at alle kan bruke dem - året rundt.

- Du trenger ikke å ha drevet med styrketrening før. Her er det bare å komme i gang med enkle basisøvelser, sier rådgiver Gudrun Hagen i Bodø kommune og legger til:

- Denne treningsparken er for hele byens befolkning.

Offisiell åpning til sommeren
Til sommeren kommer det på plass benker, lys og beplantning.

- Da blir det offisiell åpning med demonstrasjon av apparatene, forteller Stein Haugen.

Spleiselag
Anlegget er et spleiselag mellom Sparebankstiftelsen Sparebank1 Nord-Norge (SNN-fondet), Bodø kommune v/STImuli-prosjektet, og Turgruppa Keiservarden.

Sistnevnte har vært pådriver for å få dette til, og har bidratt med dugnadsinnsats for å få området klart til bruk før vinteren.

- I 2014, etter å ha sett bilder av slikt treningsanlegg fra Nord-Sverige, tok vi ideen med og presenterte den til Bodø kommune. Vi ønsket et slikt trimområde ved Keiservarden, slik at man kan få trent beina godt på vei opp, men også ha mulighet til å trene overkroppen. Og det er dette dere ser resultatet av i dag, sier Bjørn Heitmann i Turgruppa Keiservarden som også skryter av det gode samarbeidet med kommunen.

- Fantastisk bra
Turgruppa Keiservarden består i dag av over 40 personer som går tur på Keiservarden én til seks ganger i uka.

- Og det har vi holdt på med i seks år, sier Heitmann som nå håper hele byens befolkning vil ta i bruk den nye treningsparken.

- Det er blitt fantastisk bra og det er en veldig bra beliggenhet. Det er også tilrettelagt for rullestolbrukere. Nå håper vi folk kommer til å ta dette bruk, sier Bjørn Heitmann.