Dette er den tredje runden med tildelte midler i denne støtteordningen, og i Bodø kommune er fristen for å søke disse midlene 20. august.

Lokale virksomheter
Målet med tilskuddet er å sette kommunen i stand til å avhjelpe situasjonen for lokale virksomheter som er særlig hardt rammet av lokale eller nasjonale smitteverntiltak.

Ordningen skal også fungere som en kommunal ventilordning for å kompensere lokale virksomheter som har falt helt eller delvis utenfor de generelle statlige kompensasjonsordningene eller tidligere lokale ordninger.

- Det er fint at vi får en ny anledning til å tildele midler gjennom kommunen, og jeg vil oppfordre lokale bedrifter, som ikke har fått støtte gjennom andre ordninger, om å søke, sier ordfører Ida Pinnerød.

Dokumentasjon
Kommunen har frihet til å tilpasse hvilke virksomheter som støttes, avhengig av den lokale situasjonen knyttet til nedstengning og tapt omsetning.

- En forutsetning for å motta støtte er at merkostnader eller tap av fortjeneste knyttet til Covid-19 er dokumentert av revisor eller regnskapsfører, sier Anne-Lise Solås, rådgiver i Bodø kommunes næring- og utviklingsavdeling.

- Det er derfor viktig at denne dokumentasjonen legges ved søknaden, sier Solås.