Det er tre uker siden startskuddet gikk for forhåndsstemmeperioden til årets kommunestyre- og fylkestingsvalg.

Godt i gang

– Mange har allerede tatt turen til stemmelokalet på Rådhuset og avlagt sine stemmer, sier Berit Skaug.

Skaug er leder av politisk sekretariat i Bodø kommune og er valgansvarlig ved årets kommunestyre- og fylkestingsvalg.

– I tillegg har vi besøkt og tatt imot stemmer på Bodin leir, sykehjem, i fengselet, på universitetet og på de videregående skolene, fortsetter Skaug.

Til nå har over 5000 funnet veien til valgurnene i Bodø kommune, og 10 prosent av velgerne i kommunen har allerede stemt.

Populært stemmelokale

Det er en uke igjen av forhåndsstemmeperioden, og denne uken kan velgerne stemme på City Nord – en mulighet som tidligere har vist seg som svært populært.

– Vi fikk gode tilbakemeldinger etter at vi for første gang hadde stemmelokaler på City Nord ved stortingsvalget for to år siden. Da var det egentlig et tiltak for å håndtere pandemien ved å spre velgerne på flere lokaler, men de gode tilbakemeldingene gjør at vi ønsker å fortsette med det, sier Skaug.

Tiltaket har som mål å gjøre det enklere og mer tilgjengelig for innbyggere i Bodø å bruke stemmeretten sin.

– City Nord har flere tusen besøkende hver dag. Nå håper vi at bedre muligheter til å forhåndsstemme gjenspeiles i valgoppslutningen de neste dagene, sier Skaug med et smil om munnen.

– Bruk stemmen

Med en uke igjen av forhåndsstemmeperioden, kommer Skaug med en sterk oppfordring:

– Jeg håper så mange som mulig bruker sin demokratiske rett til å stemme. På den måten er man med på å forme fremtiden for Bodø. Og husk legitimasjon! Du finner full oversikt over hvor og når du kan stemme på kommunens hjemmesider.