Elisabeth Ellingsen (56) er Bodø kommunes nye leder for politisk sekretariat.

Hun hadde første dag i sin nye jobb torsdag 14. mars.

– Jeg har fått en fantastisk fin velkomst, helt fra servicetorget og hele veien opp i etasjene her på rådhuset, som jeg synes er et utrolig flott signalbygg i byen, sier Elisabeth Ellingsen.

Lang erfaring

Ellingsen har lang erfaring fra administrasjon, ledelse og offentlig forvaltning, og kommer fra en stilling innenfor forvaltning i NAV Drammen.

Nå tar hun fatt på oppgaven som ny leder for politisk sekretariat i Bodø kommune, en jobb hun overtar etter Berit Skaug.

– Jeg har mange verktøy med meg fra tidligere erfaringer, samtidig som det er mange ansatte her i kommunen med mye erfaring som jeg har mye å lære fra, sier Ellingsen.

Tilrettelegger og bindeledd

Hun påpeker at politisk sekretariat skal være en viktig tilrettelegger og bindeledd mellom administrasjonen og politikken i kommunen.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgavene og å bli kjent med prosessene, de folkevalgte og alle nye kolleger. Jeg ser virkelig fram til å gjøre en god jobb for kommunen, og det jeg mener er meningsfulle oppgaver også for innbyggerne. Bodø kommune framstår som en framoverlent og innovativ arbeidsplass, og det appellerer veldig til meg som person, sier Ellingsen.

Tilbake til hjembyenBildet viser Elisabeth Ellingsen som står inne i gangen foran inngangen til bystyresalen på rådhuset i Bodø.

Elisabeth Ellingsen er født og oppvokst i Bodø.

– Men jeg har til sammen vært halve voksenlivet mitt sørpå, og da først og fremst i Drammen, sier hun, og forteller at hun er glad for å være tilbake i hjembyen.

– Jeg ser hvor mye som har skjedd i byen, og kjenner på den stoltheten jeg har av å være herfra og at jeg nå skal jobbe i kommunen, sier Elisabeth Ellingsen.

Naturen i Bodø er noe hun setter stor pris på.

– Jeg elsker naturen og å være ute i marka og på fjellet, sier Ellingsen og nevner noe helt spesielt hun savnet med Bodø da hun bodde sørpå.

– 17.  mai-feiringen i Bodø, blant annet med Borgertoget, var noe jeg virkelig savnet da jeg bodde i Drammen. Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk jobben i Bodø kommune og skulle flytte tilbake, var å melde meg inn i Bodø paradekorps. Det er noe som er ganske unikt i Norge, sier Elisabeth Ellingsen.