– I alle årene mine som ordfører har Anja Dahlberg og Gerd Nilsen fra byteknikk park invitert meg med på vårens første blomsterplanting i Bodø sentrum, sier ordfører Ida Pinnerød og fortsetter:

– Dette er både en fin tradisjon, men også noe vi vet mange setter stor pris på – både folk som bor i kommunen og som er på besøk her.

– Norges fineste sommerblomsterBildet viser stemorsblomster i Bodø sentrum.

Som alltid er det stemorsblomsten som er først ut det kjølige vårværet i Bodø.

– Vi trenger blomster som er litt som bodøværingene; motstandsdyktige for vind og vær, og lyser opp byen med sin tilstedeværelse, sier ordføreren.

– Jeg vil også gi ros til gartnerne og andre medarbeidere i byteknikk park, som legger ned et enormt arbeid gjennom hele høsten og vinteren, for at vi skal ha Norges fineste sommerblomster i byen vår. De har også stor kompetanse på stauder, busker og trær og andre forhold som er viktige for et godt og grønt bymiljø, sier ordfører Ida Pinnerød.

14 500 sommerblomster

Denne sesongen er det produsert 14 500 sommerblomster som byteknikk park planlegger å plante ut i byens parker og byrom.

– 1650 av disse er stemorsblomster, som kan plantes ut allerede nå, da disse tåler lave temperaturer, sier Anja Dahlberg, seksjonsleder byteknikk park i Bodø kommune.

Hun forteller videre at byteknikk park i slutten av mai/begynnelsen av juni, starter utplanting av roser og at totalt 1140 skal plantes ut.

– Etter 7. juni plantes de resterende sommerblomstene ut. Da anses nemlig faren for nattefrost helt over, sier Dahlberg.

Totalt skal 57 ulike arter plantes ut.

Mange positive tilbakemeldinger

– Vi har årets to mest hektiske måneder foran oss nå, og vi gleder oss. Det er hyggelig å pynte opp, og vi får så utrolig mange positive tilbakemeldinger fra publikum, sier Anja Dahlberg og fortsetter:

– Nytt i år er mer sommerblomster på Rådhusplassen og Solparken, hvor det blir ampler i 10 lyktestolper. Og etter Oppturfestivalen starter vi arbeidet med å gjøre Rådhusplassen grønnere.

Bildet viser Ordfører Ida Pinnerød, seksjonsleder Anja Dahlberg og gartner Gerd Nilsen fra byteknikk park i kommunen med årets første sommerblomster i Bodø sentrum.