Det blir flaggborg, klokkespill, kransenedleggelse, overflyvning med F-16, taler og musikk.

Det oppfordres til bruk av munnbind og å holde god avstand for alle som møter opp, markeringen sendes også på bodo.kommune.no.

Denne dagen markerer datoen de tyske militære styrkene kapitulerte i 1945, og Norge ble frigjort etter fem år med militær okkupasjon. Dagen er dedikert til både å markere Norges frihet, samt å hedre våre veteraner for deres innsats under andre verdenskrig og alle de som har tjenestegjort i Forsvaret siden. Mer enn 100.000 nordmenn har siden andre verdenskrig reist ut i uniform til mer enn 40 land i fire forskjellige verdensdeler. Disse har bidratt i mange forskjellige roller, blant annet anti-terroroppdrag, fredsbevarende operasjoner og minerydding.

Program:

Markeringen av frigjørings- og veterandagen starter klokken 10:00 ved domkirketårnet.

• Flaggborg ved domkirketårnet
  • Klokkespill fra domkirketårnet ved domkantor Brian Hepworth
  • Overflyvning med F-16
  • Forsvarets bønnesignal
  • Kransenedleggelse
  • Tale av Henning Homb Oblt/sjef stasjonsgruppe Bodø, 132 luftving
  • Tale av ordfører Ida Maria Pinnerød
  • Fedrelandssangen

For de som deltar utenfor domkirketårnet oppfordres det til å bruke munnbind og holde minst en meter avstand til andre. Markeringen sendes live på bodo.kommune.no.