Bodø bystyre vedtok 21. mars 2024 endringer i barnehage- og skolestrukturen i Bodø. Vedtaket ble av flere bystyrerepresentanter klaget inn til Statsforvalteren hvor det ble bedt om en lovlighetskontroll, som betyr å vurdere om vedtaket var fattet på lovlig grunnlag.

I saker som omhandler barn skal saksutredningen ivareta medvirkning, og tydelig drøfte og konkludere hva som er barns beste, og det er på dette punktet Statsforvalteren mener at Bodø kommunes saksutredning ikke er god nok.

Statsforvalteren har etter sin klagebehandling konkludert med at:

• saksbehandlingsreglene i FNs barnekonvensjon om vurderinger av barns beste er ikke godt nok ivaretatt
  • saksdokumentene i liten grad inneholder samlede og lett tilgjengelige vurderinger av barnets beste
  • selv om det er gjennomført en omfattende høringsrunde, fremstår det som uklart hvordan tilbakemeldingene fra barn og unge er hensyntatt i kommunens vurderinger
  • kommunen må drøfte og konkludere om hva kommunen mener er barnets beste
  • det må framkomme hvordan barnets beste er vektet mot andre hensyn når kommunen har truffet sin avgjørelse
  • det kan ikke utelukkes at utfallet kunne blitt et annet dersom hensynet til barnets beste hadde vært utredet i tråd med de lovfastsatte kravene

Stanser gjennomføringen

Det er Statsforvalteren i Troms og Finnmark som har behandlet saken og gjort vedtaket om å oppheve bystyrets vedtak. Det vil være Statsforvalteren i Nordland som gir kommunen veiledning i den videre håndtering av saken.

Bodø kommune tar avgjørelsen fra Statsforvalteren på største alvor og stanser nå gjennomføringen av endringene i barnehage- og skolestrukturen inntil bystyret får fattet et nytt vedtak, med unntak av to tiltak som gjennomføres fordi det ikke vil være forsvarlig å stanse prosessen.

– Endringer i barnehager og skoler i en kommune skaper sterkt engasjement fordi det direkte berører barn, foreldre og ansatte. For kommunen er det viktig at saksgangen og saksdokumentene er gode. Det har vi ikke klart godt nok i denne saken, og det beklager vi. Vi har forståelse for at dette kan medføre en ekstra belastning for alle berørte. Vi vil nå legge fram en ny sak for bystyret, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.

Det er så langt ikke avklart i hvilket bystyremøte en ny sak kan behandles, men det vil tidligst kunne bli oktober. Det betyr at utredningen om konsekvensene av å legge ned enten Alstad barneskole eller Hunstad barneskole også vil bli behandlet i samme sak.
Kommunen har vært i dialog med Statsforvalteren i Nordland, og etter denne dialogen har kommunedirektøren besluttet videre håndtering av saken.

– Kommunedirektøren vil fremme en ny og helhetlig sak basert på det saksgrunnlaget som allerede foreligger og samtidig svare på de forholdene som ligger til grunn for at Statsforvalteren har opphevet vedtaket, sier Hugvik.

Gjæran barnehage og Saltstraumen ungdomstrinn

Etter bystyrets vedtak i mars er det arbeidet med å gjennomføre to tiltak som skulle iverksettes i august 2024:

1. Legge ned Gjæran barnehage
  2. Flytte ungdomstrinnet på Saltstraumen skole til Tverlandet skole

Nå som bystyrets vedtak er kjent ugyldig, har kommunedirektøren måtte vurdere om dette skal gjennomføres eller ikke. Kommunedirektøren konkluderer med at Gjæran barnehage legges ned slik det er forberedt. Det samme gjelder flyttingen av ungdomstrinnet på Saltstraumen skole til Tverlandet skole. Det vurderes som ikke forsvarlig å reversere disse to tiltakene nå.

– Begge disse endringene har vært arbeidet med de siste månedene og er klare for å innføres i august. Både barnehagebarn og ungdommer er forberedt på at de skal til nye barnehager og skoler. Ansatte har fått nye arbeidssteder. Vi har vurdert at det riktige for barn og elever er å starte opp i nye barnehager og skoler slik de er forberedt på, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.

Bodø kommunes vurderinger er redegjort for i notatet vedlagt nedenfor.

Vedlegg

Brev fra Statsforvalteren i Troms og Finnmark med vurderinger og oppheving av vedtak fattet i Bodø bystyre (pdf) (210KB)

Bodø kommunes notat med vurderinger av Gjæran barnehage og ungdomstrinnet Saltstraumen skole (pdf) (208KB)

Mediekontakt

På grunn av ferieavvikling, ber vi journalister ta kontakt på e-post kommunikasjon@bodo.kommune.no.