16. mai 2024 vedtok bystyret å be om lovlighetskontroll av sitt vedtak om en uttalelse til Direktoratet for mineralforvaltnings behandling om det skal tillates uttak av dolomitt ved Ljøsenhammeren i Skjerstad. Statsforvalteren har konkludert med at vedtaket er lovlig fattet.

Viktige avklaringer om forsvarlig saksbehandling

Lovlighetskontrollen stilte spørsmål om kommunedirektørens saksbehandling var forsvarlig. Statsforvalteren er tydelig på flere av de samme forholdene som kommunedirektøren har lagt til grunn i saksutredningen. Det foreligger en vedtatt reguleringsplan for steinbruddet som bystyret vedtok i 2014, og denne har kommunedirektøren tatt utgangspunkt i. Statsforvalteren skriver:

«Statsforvalteren bemerker at kommunen allerede har tatt stilling til arealbruken gjennom vedtaket om reguleringsplan for området, og at denne saken handler om å gi en uforpliktende uttalelse til Direktoratet for mineralforvaltning, som tar stilling til søknaden om driftskonsesjon. Det er med andre ord direktoratet som har ansvaret for at vedtaket om driftskonsesjon blir truffet i samsvar med minerallovgivningen, menneskerettighetene og forvaltningsrettslige rammer og krav.»

Kommunedirektør Kjell Hugvik mener Statsforvalteren bidrar med viktige avklaringer.

– Jeg har vært opptatt av at det er min plikt å følge opp et bystyrevedtak om reguleringsplan for dolomittuttak i Skjerstad. Det er nå slått fast at kommunedirektørens saksutredning som lå til grunn for bystyrets vedtak om uttalelsen er gjort på forsvarlig vis, sier Hugvik.

Hugvik mener det er viktig at kommunene har handlingsrom.

– Det er prinsipielt viktig at Statsforvalteren avklarer at uttalelser til andre forvaltningsorganers lovpålagte saksbehandling ikke krever at store deler av plansaker må utredes på nytt av kommunene. Det ville begrenset kommunenes handlingsrom til å følge opp vedtak om egen arealbruk overfor statlige myndigheter betydelig. Det er ikke det lokaldemokratiet tjent med, sier Hugvik.

Statsforvalterens vedtak

Les statsforvalterens utredning og vedtak i lovlighetskontrollen (pdf) (113KB)