- Helsekontoret har hatt allmøte med alle fastleger, via videolenke, og det er en forent enighet at man vil begrense antall besøk på legekontorene, sier helseleder Stian Wiik Rasmussen i Bodø kommune.

På Tverlandet legesenter har fastlege Per Allan Stenberg og kollegene allerede gjort flere grep.

- Den store utfordringen for legekontorene er å ha et renn av personer som hoster og snufser på venterommene. Alle slike ansamlinger av mennesker er noe vi ønsker å forhindre, slik som situasjonen er nå. Derfor har vi nå gjort flere grep, sier Stenberg.

Han viser til at Bodø kommune nå etablerer en egen legevakt for personer med akutte luftveissymptomer, og at smittevernoverlegen Kai Brynjar Hagen har bedt legekontorene gjøre grep for å begrense smittespredning.

- I påvente av at den nye legevakten åpner, har vi fått låne oss noen lokaler i underetasjen her, med en egen inngang der vi kan ta imot pasienter med akutte luftveissymptomer, sier Stenberg.

Stenger døren, åpner vinduet
Han sier videre at legesenteret har stengt hoveddøren og bedt folk ta kontakt via vinduet.

- Her er det enten legesekretær eller leger som snakker med folk, og så blir de vurdert om de har et behov for å bli undersøkt nærmere, og da slipper de selvfølgelig inn, sier Stenberg.

- Det er viktig å påpeke at vi ønsker å gi et godt tilbud, men at vi ikke ønsker å åpne dørene slik at vi får en ansamling med folk. Vi ønsker selvsagt ikke at de skal stå ute og fryse, men for eksempel kan de som kommer med bil vente i bilene og bli oppringt når de skal komme inn til time, sier Stenberg.

Det er også tjenester som må settes på vent i denne perioden, påpeker fastlegen.

- For eksempel legeattester for førerkort, og andre henvendelser som kan vente, må utsettes i denne situasjonen som vi er i nå, sier Stenberg.

- Flere henvendelser, men mye mindre besøk
På en vanlig dag opplyser fastlegen på Tverlandet om at han har cirka 20 pasienter innom legekontoret, samt noen telefonsamtaler.

- Mandag var det 37 pasienter som jeg enten har hatt videokonsultasjon med eller ringt til, og i tillegg 30 resepter. Men samtidig har vi tre legene her på kontoret til sammen kun hatt fem-seks personer innom. Så vi har faktisk hatt flere henvendelser, men altså mye mindre besøk, sier Per Allan Stenberg.

Se mer informasjon på: Bodo.kommune.no/korona