Det er klart etter at prisen ble delt ut av ordfører Ida Pinnerød i forbindelse med Bodø Harmonimusikks deltakelse under festkonserten i Stormen konserthus, fredag – på selveste 17. mai.

- Bodø Harmonimusikk er Bodøs eldste korps, og fortjener virkelig å motta Bodø kommunes kulturpris for sin innsats med å spre musikkglede til byens befolkning i 127 år. Gratulerer!

Det sier ordfører Ida Pinnerød.

Om prisvinneren
Bodø Harmonimusikk er stiftet i 1892 og er et av de eldste korpsene i Nord-Norge.

Korpset er et kjent og kjært innslag i bybildet, og har spilt hver eneste 17.mai siden oppstarten i 1892, med unntak av krigsårene.

Bodø Harmonimusikk består av dyktige amatørmusikere i alle aldre. Besetningen er symfonisk og består av treblås, messingblås og slagverk. De bruker også cello og piano ved behov. Dirigent er Knut Thorbjørnsen.

Årlig pris
Bodø kommune tildeler årlig en kulturpris til en person, forening eller institusjon som har sitt virke i Bodø, eller som har spesiell tilknytning til byen, og som har gjort en stor innsats på det kulturelle området.

Prisen har vært utdelt siden 1966.

Kulturprisen er en pris som blir tildelt etter forslag fra andre. Innen fristens utløp 1.mars i år var det kommet inn 11 forslag på 10 kandidater.

Bodø formannskap fattet enstemmig vedtak i møte 25. april om at Bodø kommunes kulturpris 2019 tildeles Bodø Harmonimusikk.