Parkseksjonen arbeider hele året for å gjøre byen fin og trivelig for byens befolkning. Oktober og minusgrader er selvsagt intet unntak

På denne tiden av året kan det være kaldt å arbeide oppe i høyden, men vi varmer oss på alle hyggelige tilbakemeldingene vi får fra publikum. Det er helt tydelig at folk setter stor pris på lyspyntingen vi gjør.

Vi skiller mellom det vi kaller vinterbelysning, og det vi kaller julebelysning.

Julebelysning er juletrærne, girlanderne, julekulene som henger i girlanderne over gaten og julelysdekorasjonen som henger på torget. Dette blir hengt opp og tent første søndag i advent.

Lys i trærne og lysgardinene som vi nå henger i stolpene, er vinterbelysning, og kan pynte opp i en litt lengre periode.

- Vi legger ned mye innsats i arbeidet med opp- og nedtaking av lysene, og da er det jo hyggelig at vi kan ha glede av dette litt lengre enn kun èn måned, sier Anja Dahlberg, seksjonsleder for Byteknikk park og anlegg.

-Vi er i en mørk og kald tid av året nå, og da er det jo hyggelig med litt ekstra lys og pynt, sier Dahlberg videre.

Roar Stenersen og Steinar Hoseth i parkseksjonen har de siste ukene arbeidet for å få lys i alle trærne.

Lyslenkene henger i trærne hele året, men er kun påslått fra slutten av oktober til slutten av februar. Det er likevel en del arbeid med utskifting av lenker som blir gamle og lenker som er blitt ødelagte.

I år har vi også utvidet litt, og hengt opp i 7 nye trær. Disse trærne er utenfor Stormen/Radisson, og på Rådhusplassen, sier Dahlberg avslutningsvis.

Vinterbelysningen har vært et samarbeid mellom Bodø Gårdeierforening og Bodø kommune helt siden 2013.

Sammen lyser vi opp og gjør Bodø sentrum vakker