Vil du overta disse nydelige rosene?

Neste uke starter Byteknikk med fjerning av rosene på torget.

Er du interessert i å gi dem et nytt hjem? Da er du velkommen til å hente roser selv før onsdag 11. oktober.

Husk, du må selv ta med spade og plastpose for å transportere rosen med sin rotklump.

Vi ber dere unngå gris med jord rundt blomsterbedet, og ønsker dere lykke til med overvintring av nydelige roser.

Parkseksjonens tips:

Rosene som er plantet er klaseroser av typen Allotria. Klimaet i Bodø er på grensen for at disse rosene skal overvintre med godt resultat ute i bed og anlegg. Kommunen kjøper derfor hvert år inn nye roser av barrotkvalitet og potter inn disse i 4 liters plastpotter for dyrking til de er planteklare i juni.

Hva kan man som privatperson så gjøre for å overvintre klaseroser?

Metode 1:

Spa opp rundt rosen med en spade, og få med hoveddelen av røttene. Plant gjerne rosene inn i en stor potte,  5 liter eller mer. Pass på at overgangen mellom rot og stamme kommer under jorda. La rosen stå ute til lauvet er falt, og sett potten i en kald kjeller eller utebod. Du kan minske faren for frost ved å sette potten på isolerende materiale.  De kan tåle noen minusgrader, men om de får det for varmt på vårparten, kan de begynne å spire for tidlig. Pass på at ikke rosen tørker helt ut. Sjekk rundt juletider, og utover våren, og gi en skvett vann om det kjennes tørt ut.

Rundt påsketider beskjærer du rosen hardt tilbake. 10-20 cm skal stå igjen av fjorårets greiner. Deretter setter du rosen lyst og varmere for driving. Et veksthus er perfekt, men en lun plass kan fungere. Den vil tåle dårlig frost etter utplanting. Rosen bør ikke plantes ut før faren for nattefrost er over. Den vil nok overleve, men kan settes tilbake av frost. Rosen må ikke fryse til i rotsonen etter utplanting. Da kan den tørke ut og fryse tilbake.

Metode 2:

Opptak som i metode 1. Plant rosene midlertidig i bakken. Etter at lauvet har falt, spar du opp, og løsner forsiktig jorda rundt røttene og rister av det meste av jord. Skjær tilbake grener til ca. 50 cm lengde. Kort gjerne inn litt på bredden, så blir det lettere å håndtere. Legg plast i en kasse, og legg rosene flatt i kassen, og bre deretter plast over. Lagres ved 0-4 grader, til de tas opp til våren. Beskjær da tilbake til 10-20 cm, og plant rosene inn i potter for driving lyst og rundt 10-15 grader.

Metode 3:

Opptak som metode 1. Grav en dyp grøft, og spa rosene ned. Gjerne 10-15 cm dypere enn de stod. Krafs litt jord oppover planten etterpå.

Når telen har gått i bakken kan du enten la rosene stå der om det er der du vil ha dem, eller du kan spa dem opp, og beskjære til det står 10-20 cm igjen av grenene. Plant inn i potte, og sett til driving på en frostfri plass.

Ellers er det fullt mulig om planteplassen er lun, og tela går tidlig, å rett å slett bare plante rosene der, og la naturen gå sin gang. Beskjær uansett ned på våren for bedre bryting og blomstrer.

Det finnes ingen fasit, og et googlesøk kan også gi mange fine tips og triks!