Ordfører Ida Pinnerød delte ut prisen i bystyresalen under torsdagens bystyremøte.

– Pia Maria Øien Føinum mottar Bodø kommunes kulturpris 2023 for sitt langvarige engasjement for å opprettholde, profesjonalisere og videreutvikle dansemiljøet i Bodø. Å spre så mye danseglede for så mange barn og unge, foreldre og besteforeldre i en hel kommune, det er imponerende!

Det sa ordføreren under prisutdelingen.

– En stor ære

– Det er en stor ære og veldig hyggelig å få denne anerkjennelsen etter 25 år med en livsstil innen dans. Jeg setter veldig, veldig stor pris på det, sa Pia Maria Øien Føinum etter prisutdelingen.

Hun påpekte også at flere av dem som har nominert henne er tidligere elever.

– Det er flere elever som har nominert meg, som nå er blitt voksne, men som har danset siden de var tre år gamle og som jeg har fulgt hele deres liv – og som nå har utdannet seg innen dans. Så det er ekstra stas, sa en stolt prisvinner Pia Maria Øien Føinum.

Begrunnelsen

Velferdsutvalget fattet enstemmig vedtak i møte 26.april om at Bodø kommunes kulturpris 2023 tildeles Pia Maria Føinum Øien.

I begrunnelsen heter det blant annet følgende:

«Pias Ballettstudio ble etablert sommeren 2000, da Pia Maria Føinum Øien overtok etter ønske fra Heather Hebbert, som hadde drevet ballettskole i byen i 20 år. Siden den gang har elevmassen økt til mellom 500 og 600 elever pr år.

Pias Ballettstudio tilbyr undervisning i barnedans, klassisk ballett, jazzdans, moderne dans og street/hip hop, og er en godt kjent institusjon i Bodø, for både jenter og gutter.

Med ballettstudioet har hun skapt en plass for læring, inspirasjon, fysisk aktivitet og kreativitet for byens barn og ungdom, samt satt Bodø på kartet over danse-Norge.

Mange unger i Bodø har vokst opp hos Pia, og det er mange som har hatt ballettstudioet som sin viktigste møteplass under oppveksten. Her er det skapt livsvarige vennskap mellom unge dansere som har fått muligheter til å utvikle seg og dansen sin i ballettsaler og konserthus.

De har blitt sett og heiet på av Pia og hennes kollegaer. Talenter, vennskap og danseglede har vokst.

År etter år danses det for fullsatte saler i Stormen Konserthus, og hvert år inviteres byens barnehager til forestillingene. Pias årlige førjulsballet sammen med Arktisk Filharmoni, vises for fulle saler, der folkefavoritten er Nøtteknekkeren. Julestemningen er garantert. Pia bidrar til mye magi både for tusenvis av publikum og ikke minst bak scenen til alle de håpefulle.

Hun har også bidratt sterkt til samarbeid med Nordland Musikkfestuke, Arktisk Filharmoni,

Nyttårskonsert med Bodø Harmonimusikk og ikke minst i forbindelse med dans i søknadsprosessen om Europeisk kulturhovedstad.

Målrettet arbeid med talentutvikling har resultert i at flere av hennes tidligere elever har fortsatt videre til høyere utdanning enten som dansere, dansepedagoger eller koreografer.»

Om kulturprisen:

Bodø kommune har siden 1966 tildelt kulturprisen til en person, forening eller institusjon i Bodø som har gjort en ekstra stor innsats på kulturfeltet.

Bodø har et rikt og aktivt kulturliv, og som har vært viktig for at vi nå skal være Europeisk kulturhovedstad i 2024. Det er veldig mange som har bidratt med å drive utviklinga av kulturlivet i Bodø kommune fremover. Uten de profesjonelle, og alle ildsjelene jobber frivillig med betydelig dugnadsinnsats i de mange frivillige lag og foreninger i Bodø, hadde byen vår blitt fattigere. Det er mange verdige ambassadører som gjør en uvurderlig innsats for å gjøre byen attraktiv og levende.

Bodø kommune takker for alle forslag på gode kandidater til årets kulturpris!