Bodø kommune deler hvert år ut tre kulturstipend à kroner 20 000.-

Stipendene skal være utviklingsstipend for unge talent innenfor alle kulturområder. Søkere til stipendene må være i alderen 13-25 år. 16 søknader ble mottatt innen fristen.

Alle søkerne er vurdert ut fra hvor de befinner seg i sin utvikling, og det er lagt vekt på følgende:

• Ambisjonsnivå, seriøs satsing og faglig kvalitet

• Resultater så langt i forhold til alder

• Stipendet vil bli benyttet til personlig utvikling innen deres kulturområder

De personlige utviklingsstipendene tildeles kandidater som representerer en bredde av kulturuttrykk.

Samfunnsutvalget vedtok i møte 27.april å tildele årets kulturstipend til følgende unge talenter:

Regine Storå – klatring

Født 05.12.2001, 21 år.

Regine driver med klatring profesjonelt, og flyttet nylig fra Bodø til Innsbruck i Østerrike, for å satse på idretten for fullt. Hun har aktivt drevet med klatring i 13 år og har deltatt på polarcuper i Nord-Norge Norgescuper, Norgesmesterskap, nordiske mesterskap, europacuper og europeisk mesterskap, samt en Worldcup. Regine har vunnet nordisk juniormesterskap 2 år på rad, samt flere norgescuper.

I løpet av 2022 ønsker hun å komme på et internasjonalt nivå innen buldring, og å delta på verdenscuper og europacuper, og kunne sammenligne seg med de beste i verden.

- Målet er å kunne leve av klatringen, å komme til finalen i verdenscuper i buldring. Jeg drømmer om å vinne. Jeg vil bli best! Jeg ønsker å kunne dele dette med klatremiljøet mitt hjemme, og motivere andre til å gjøre det samme. Jeg har lyst til å hjelpe til å utbreklatresporten i Nord-Norge, og få flere av ungdommene til å bli interessert i idretten.

Arya Tinnberg Hagen – drill

Arya har ambisjoner om å bli verdensmester i drill. For å få til det må hun ha mer treningstid i hall, tilgang på gode instruktører og mulgheter for å reise på konkurranser.

Dette er en egentlig gjemt sport som skulle fått mere oppslag og blitt lyst opp mere. Ekstremsport. Ikke bare drillpikene i 17.mai tog.

Arya har drillet siden høst 2017, 2018 fikk sitt første gull på NNM i duett. I 2019 kom hun på 2. og 3. plass i ulike grener på NNM og gikk videre til NM. I 2021 kom hun på 3. og 6. plass på NNM digitalt.

I 2022 er hun påmeldt i to 2 grener: one baton og dance, og skal delta både i Harstad NNM og Stjørdal TM i håp om å klare beste plassering, individulet og med teamet som består av totalt 7 personer.

- Målet mitt i 2022 er å kvalifisere meg til å delta på VM i Nederland.

Kulturstipendet vil bli brukt til Leie av hall og instruktør, reise på konkurranse i Norge, Europa og ellers på konkurranser.

Cecilia Lea Karlskås – kunst og håndverk

Cecilia tegner, maler og lager ting av papir, stoff, leire og andre materialer. Hun tegner og designer karakterer på iPad, og selger dem digitalt. Hun har deltatt med kunst i utstillinger og bøker med Kulturskolen, og hennes interesser er innen kunst er tegning, karakterdesign og arkitektur.

Målet hennes er å lære mer om klesdesign, og vil investere i kurs, utstyr og produksjonsstøtte for å produsere sin aller første kleskolleksjon. Kulturstipendet vil bli brukt til å ta kurs og gjøre en produksjon innen klesdesign.

• Målet mitt er å lage min egen kolleksjon.

Søknadsfristen for kulturstipendet 2023 er 1. mars. Mer inormasjon finner du her