I begrunnelsen heter det blant annet følgende:

«Knut er en ekte Bodø-gutt, og en sann Bodø-patriot. Han har en rik og oppsiktsvekkende kulturell radius som omfatter animasjonsfilm, skuespill, filmatisering og reklamefilmproduksjon, han er en tegneserieentusiast, forfatter, quizmaster, han har jobba med scenografi, regi og sceneledelse for 17 Glimt-show, deltatt i mangfoldige sceneforestillinger innen barneteater, ballett og dansegalla.

Knut Eide er også Bodø sin aller første rikskjendis – han satte Bodø ettertrykkelig på kartet i de tre første Stompa filmene. Knut er alltid en engasjert stemme og har en flittig penn i den generelle samfunnsdebatten. Han er en populær og kunnskapsrik foredragsholder, med et stort hjerte som brenner for kultur og samfunn i Bodø.

Siden våren 2003 har Eide i tospann med Liv Boye Okkehaug vært fast quizmaster på mandagsquizene i Bodø. Dette arbeidet har også resultert 22 quizbøker utgitt av Egmont. I sannhet en allsidig kulturpersonlighet.»

Om kulturprisen:
Bodø kommune har siden 1966, i 55 år, delt ut kulturpris til en person, forening eller institusjon som har sitt virke i Bodø, eller som har spesiell tilknytning til byen, som har gjort en stor innsats på det kulturelle området.

Bodø er en kulturby som preges av mangfold. Det er mange som bidrar til å utvikle det rike kulturlivet i Bodø kommune. Både de profesjonelle, men også alle ildsjelene som legger ned betydelig dugnadsinnsats i de mange frivillige lag og foreninger i Bodø.

Det er mange verdige ambassadører som gjør en uvurderlig innsats for å gjøre byen attraktiv og levende. Bodø kommune takker for alle forslag på gode kandidater til årets kulturpris.

Samfunnsutvalget fattet enstemmig vedtak i møte 27.4.2022 om at Bodø kommunes kulturpris 2022 tildeles Knut Eide.