2. november er dagen for årets operasjon dagsverk, også kjent som OD-dagen. Da er ungdom over hele landet ute i bedrifter en arbeidsdag for å tjene penger til et humanitært formål.

Kristian Iversen måtte finne seg jobb, og han sendte like godt e-post til ordføreren i Bodø kommune og fikk jobben.

– Det har vært gøy! Det har blitt noen møter, og det er interessant og lærerikt å se hvordan det er å være ordfører, sier Kristian Iversen.

Politisk interessert

Eleven fra Alstad ungdomsskole er allerede politisk interessert og er blant annet leder av ungdomsrådet i Bodø kommune.

– Å engasjere seg handler om å kunne gjøre en forskjell og bidra til at alle blir hørt. Ungdom skal ha noe å si, og vi må få fram spekteret av ungdommer, sier Kristian.

Hans oppfordring til ordføreren er å slippe ungdommen til og å gi mulighetene til alle.

Kristian kjenner demokratiske prosesser i kommunen blant annet gjennom å være medarrangør av ungdommens rådhusmøte. Der fordeler ungdommene selv 200 000 kommunale kroner til skolene i Bodø etter forslag fra elevene.

– Kunne du tenke deg å bli ordfører en gang?

– Det har jeg ikke tenkt på så langt, men det er kanskje ikke helt utenkelig…, sier Kristian.

Vi får se hva framtida har i seg for en av Bodøs mange, gode ungdommer.

– Kjempetrivelig!

Ordføreren selv, Odd Emil Ingebrigtsen, har også hatt en gøy dag på jobb sammen med Kristian.

– Det er kjempetrivelig! Kult at han har engasjert seg i ungdomsrådet. Med denne dagen vil jeg si at vi går direkte til verks for å rekruttere framtidas politikere, sier ordfører Odd Emil Ingebrigtsen med et stort smil.