Onsdag ble det holdt en flott markering på MIND-senteret og Bratten aktivitetspark i anledning at Leif Håkestad (70) er blitt tildelt Kongens fortjenstmedalje.

Det var ordfører Ida Pinnerød og fylkesmann Tom Cato Karlsen som sto for selve overrekkelsen.

Ordføreren viste i sin tale til begrunnelsen som forslagsstiller Geir Mortensen, tidligere informasjonssjef i Bodø kommune, har skrevet.

Leif Håkestads mangeårige innsats for å få etablert Bratten Aktivitetspark og MIND-senteret i Bodø, og hans årelange engasjement for motorsport og økt trafikksikkerhet – spesielt rettet mot barn og ungdom, er særlig vektlagt i begrunnelsen.

Videre var det klart for flere taler, fra blant andre rådmann Rolf Kåre Jensen og fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik, samt representanter fra Trygg Trafikk og Nord universitet.

Det ble også taler og hilsener fra andre deler av landet, via streaming på storskjerm, deriblant fra Emilie Westbye, president i Norges Motorsportforbund.

I de mange talene som ble holdt denne onsdagen ble Leif Håkestads faglige styrke, store nettverk, gode samarbeidsevner og lederegenskaper vektlagt, og ikke minst at han har hatt et bredt og sterkt engasjement for tilrettelegging av tilbud for barn og unge.

Etter mange år som virksomhetsleder for Bratten aktivitetspark har Leif Håkestad siden årsskiftet vært pensjonist, og han kan vise til en lang og imponerende cv etter mange år i arbeidslivet og Bodø kommune.

Leif Håkestad visste ikke på forhånd hva det var som egentlig skulle skje da han ble invitert til et møte på MIND-senteret denne onsdagen og han satte tydelig pris på denne svært hyggelige overraskelsen.

På nettsiden kongehuset.no heter det blant annet følgende om Kongens fortjenstmedalje:

«Kongens fortjenstmedalje ble stiftet av Kong Haakon VII 1. februar 1908. Den deles ut som belønning for innsats av særlig samfunnsgavnlig natur på områder som kunst, kultur, vitenskap, næringsliv, sosialt og humanitært arbeid."