– Dette har vært en utfordrende sak for begge parter og vi er glade for at tingretten nå har kommet til en avgjørelse som er i samsvar med kommunens oppfatning av saken, sier avdelingsdirektør Knut Hernes i Bodø kommune.

Gunvald Johansen Bygg AS er dømt til å betale sakskostnader til Bodø kommune på over 4,2 millioner kroner heter det i dommen fra tingretten som ble kjent torsdag formiddag.

Krevde over 30 mill. kroner
Gunvald Johansen Bygg AS ble tildelt kontrakten sommeren 2019 og kontraktssummen var på over 370 millioner kroner.

Kravet fra Gunvald Johansen Bygg AS mot Bodø kommune var på drøyt 30 millioner kroner.

I kravet fra Gunvald Johansen Bygg AS mente selskapet at de hadde krav på vederlag for kontraktsarbeid og tilleggsarbeid etter oppføring av Mørkvedbukta skole- og barnehage.

Dagmulkt
Den største posten knyttet til saken gjaldt dagmulkt knyttet til bygg og utomhus.

Bodø kommune fikk medhold i kravet om dagmulkt på 26, 6 millioner kroner av 27, 2 millioner kroner - altså tilnærmet 98 prosent.

Gunvald Johansen Bygg AS fikk på sin side medhold i to av sine endringskrav, om luftmengder og om prisstigning på opsjoner, og delvis medhold i endringskrav angående omlegging vann- og avløp (VA), samt angående trær og sikring.

Totalt ble Gunvald Johansen Bygg AS tilkjent 1,3 millioner kroner av kravet på totalt 7,4 millioner kroner.