I løpet av mandag har kommunen montert en boks for donering av smittevernutstyr ved inngangen på legevakta. – Men det må være ubrukt og emballert, sier leder på Helsekontoret.

Har du munnbind liggende hjemme? Kanskje et visir, vernebriller eller annen beskyttelse for øynene? Da er Bodø kommune interessert.

For å sikre kommunens helsepersonell tilstrekkelig med smittevernutstyr, oppfordrer nå leder ved Helsekontoret, Stian Wik Rasmussen, til dugnad.

- Det kan være ting en har kjøpt på byggevarebutikk og har liggende hjemme. Vi har et særlig behov for munnbind og beskyttelse for øynene, for eksempel visir eller vernebriller, forteller Rasmussen.

Mandag formiddag ble en boks for innlevering montert opp. Den er merket og plassert like innenfor inngangspartiet til legevakten i Bodø spektrum.

- Alt er av interesse, men det er naturligvis viktig at utstyret er emballert og ubrukt, presiserer han.

Rasmussen forteller at kommunen med denne oppfordringen ønsker å være føre var, men legger ikke skjul på at helsevesenet over hele landet opplever utfordringer med å sikre seg nok smittevernutstyr.

-Vi er derfor meget takknemlige for alle som vil donere. Dette er utstyr som skal sikre at våre ansatte kan behandle koronasyke pasienter, avslutter Helsekontor-sjefen.