Bodø kommune har størst forbedring innen grunnskole, helse, pleie- og omsorg, sosialtjenester og kultur.

Kommunens beste plassering er innen klima og miljø – her er kommunen på 2. plass av landets over 356 kommuner.

–  Det kjennes fint å kunne gi stafettpinnen videre med det beste sammenlagtresultatet i Kommunebarometeret de siste 20 årene, og som beste kommune i Nord-Norge, sier ordfører Ida Pinnerød.

Kommunebarometeret er en måling som publiseres av Kommunal Rapport hvert år. Her rangeres kommunene etter 155 nøkkeltall, på tvers av 12 ulike sektorer.

Bodø havner på en 35. plass i årets endelige utgave av Kommunebarometeret.

– Da har vi justert plasseringen med hensyn til økonomiske rammebetingelser. Ser vi bare på nøkkeltallene og ignorer økonomiske forutsetninger, er kommunen på en 11. plass, skriver Kommunal Rapport i sammendraget.

Selv om Bodø kommune fortsatt har utfordringer i økonomien, viser Kommunebarometeret også en klar forbedring på dette området.

– Resultatet slår fast at Bodø kommune har gode tjenester og at vi har gjort betydelige forbedringer siste år. Dette viser ikke minst at vi har dyktige og kompetente medarbeidere i Bodø kommune som står på for å gi innbyggerne gode tjenester, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.