Kommunene får nå i september levert oppdaterte koronavaksiner av typen Comirnaty (Pfizer) som skal brukes til oppfriskningsvaksinering – altså 3. og/eller 4. dose.

Til grunnvaksineringen – dose 1 og dose 2 – så er det fortsatt den originale Comirnaty som skal brukes.

Det opplyser FHI i et informasjonsbrev til kommunene.

Bodø kommune vil ha den oppdaterte vaksinen tilgjengelig i uke 38 – med første vaksinasjonsdag tirsdag 20. september.

- Dersom man allerede har bestilt time for vaksinering, men ønsker å vente til den oppdaterte vaksinen, så kan man gå inn og endre time i Helseboka, sier Karin Snøve Wiik, vaksinasjonsansvarlig ved helsekontoret i Bodø kommune.

Vaksinering skjer nå i vaksinasjonssenteret i andre etasje i Glasshuset (i lokalene som tidligere huset Sport Norge) - hver tirsdag og torsdag klokken 09:00-14:30.

Det er åpent både for timebestilling og drop-in for vaksinering.

Bodø kommune vaksinerer med 4. dose til alle over 65 år, samt de over 18 med bakenforliggende sykdommer.