– Dette har gått fra å være et spennende nytt rekrutteringsprosjekt til å bli en etablert og solid utdannings- og rekrutteringsmodell i Bodø kommune, sier prosjektansvarlig for Menn i Helse i Bodø kommune, Carina Jelstad.

– Vi opplever at de ulike virksomhetene i kommunen ønsker å tilknytte seg helserekruttene og at de er veldig velkomne, sier Jelstad videre.

Hun påpeker at Bodø kommune har systemet på plass for å koordinere dette, og at helserekruttene er veldig populære i kommunen.

– Vi passer på at de kommer innom alle fagområdene før de tar fagbrev, og de får dermed en bred og allsidig praksiserfaring før de skal ta fagbrevet, sier Carina Jelstad.

Skal bidra til rekruttering

Menn i Helse-prosjektet skal bidra til å rekruttere flere helsefagarbeidere til kommunesektoren.

På landsbasis har 1000 menn så langt tatt fagbrevet via Menn i Helse-prosjektet, og 92 prosent av de som har tatt fagbrev har fått en relevant jobb innen helsesektoren.

I Bodø er det første kullet nå mot slutten av lærlingetida, og skal opp til fagprøve.

Kull 2023 er nå snart ferdig med VG1 Helse- og oppvekstfag, og skal videre til VG2 Helsefagarbeider på nyåret.

Inviterer til informasjonsmøte

Nå fortsetter satstingen også i Bodø, og kommunen rekrutterer nye deltakere.

I denne anledning arrangeres det et informasjonsmøte hos NAV Bodø i Sjøgata 29. januar.

– Dersom noen har avventet og er nysgjerrig på Menn i Helse, så vil vi anbefale dere å bare ta sats og bli med. Dere har ingenting å tape på dette, sier fylkeskoordinator for Menn i Helse i Nordland, Camilla Baglo Holten, og fortsetter:

– Det er ikke lenger noe å vente med. Kom på informasjonsmøtet 29. januar!