Bystyret har vedtatt å ansette Kjell Hugvik (59) som ny kommunedirektør i Bodø kommune.

Det er klart etter onsdagens ekstraordinære bystyremøte – og et enstemmig vedtak.

Det var fra før klart at tilsettingsutvalget for ny kommunedirektør i Bodø kommune, under ledelse av ordfører Ida Pinnerød, hadde innstilt Kjell Hugvik til stillingen.

LES OGSÅ: Kjell Hugvik innstilt som ny kommunedirektør

Etter bystyrets møte inviterer Bodø kommune til pressekonferanse i Folkeforum, Bodø Rådhus. Ordfører Ida Pinnerød og den nyansatte kommunedirektøren Kjell Hugvik deltok i pressekonferansen, som ble ledet av kommunikasjonssjef Tord Berthinussen.

• Se pressekonferansen i sin helhet nederst i saken.

Takket for tilliten

- Først og fremst vil jeg takke ordfører og bystyret for tilliten, sa den påtroppende kommunedirektøren Kjell Hugvik innledningsvis under pressekonferansen.

- Å få bidra til den reisen som Bodø er på blir spennende. Samtidig er det en krevende jobb. Kommunen har utfordringer som det må finnes svar på sammen med kommunens mange dyktige medarbeidere og i godt samarbeid med de folkevalgte i bystyret, sa Kjell Hugvik videre.

- Lang og bred erfaring

Ordfører Ida Pinnerød er ikke i tvil om at dette er en god og viktig ansettelse for Bodø kommune.

- Kjell Hugvik har en enorm kapasitet og en lang og bred erfaring, som vil være en styrke for en kommunedirektør – ikke minst i Bodø kommune. Han har gode lederegenskaper som vi har vært på utkikk etter, sa ordfører Ida Pinnerød under pressekonferansen.

Kjell Hugvik

- Gleder meg

Kjell Hugvik takket for fine ord fra ordføreren, og fortsatte med å påpeke at han håper Bodøs innbyggere og kommunens ansatte vil oppleve at Bodø fortsetter den gode utviklingen når han overtar rollen som kommunens øverste administrative leder.

- Jeg vil ønske å være synlig og tror jeg er en tydelig person. Jeg er opptatt av mennesker og gleder meg til å bli kjent med kommunens medarbeidere, og jeg gleder meg til å møte innbyggerne, sa Kjell Hugvik under pressekonferansen.

Ny tittel

Rådmann Rolf Kåre Jensen blir den siste med tittelen rådmann i Bodø kommune, og hans arvtager vil etter ny lovgivning bære tittelen kommunedirektør.

Kjell Hugvik er i dag arbeids- og tjenestedirektør i Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV). Dette har han vært de siste seks årene. Hugvik har lang erfaring fra lederstillinger i NAV og Statoil, og har bakgrunn som journalist og redaktør.

Han starter, etter planen, i sin nye jobb som kommunedirektør i Bodø kommune 1. oktober 2021.

Her kan du se onsdagens pressekonferanse i opptak: