Henrik (24) som har blitt ferdig med sin master i fysikk og ergoterapistudenten Brage (23) har fått seg en øyeåpnende sommerjobb i Bodø kommune. Selv om sommerværet lar vente på seg er de underveis i sentrumsgatene for å måle blant annet høyden på kantsteinene ved fotgjengeroverganger og stigningsforholdene langs fortauene.

Målet er å avsløre om byrommet er universelt utformet – altså om det er utformet på en måte som sikrer at alle kan bruke det – eller om det finnes barrierer for blant annet mennesker med ulike funksjonsnedsettelser.

Universell utforming handler om at omgivelsene skal være tilgjengelige for alle, uansett ferdigheter og funksjonsnedsettelser. Derfor er universell utforming til fordel for alle mennesker. Tilgjengelighet er et "svakere" uttrykk, og kan beskrive tiltak og løsninger for bestemte grupper, for eksempel tilgjengelighet for rullestolbrukere.

Hvorfor kartlegge?
Bodø kommune bruker kartverkets egen kartleggingsapp, og dataene blir lagt inn i en landsdekkende database, der Bodø kommune allerede har begynt å registrere friluftsarealer og turstier. Ved å kartlegge framkommeligheten i byrommet, vil en i denne omgangen få en oversikt over hvordan situasjonen er i dag, og hvor vi må se nærmere på behovet for utbedring av eksisterende hindringer. Vi vil også få en nyttig database som kan bidra til å forbedre framtidig arealplanlegging og byutvikling, der vi tar de rette avgjørelsene