Av konklusjonen i rapporten framstår som klart at de fire HR-ansatte som valgte å delta i debatten på Facebook-siden «Whistleblower – The new Law», utsatte den tidligere ansatte for ugunstig handling som hadde klar tilknytning til den nylig avsluttede varslingssaken. Dette er i strid med arbeidsmiljølovens forbud mot gjengjeldelse mot varsler. Ifølge vurderingen foreligger det også brudd på lojalitetsplikten ovenfor Bodø kommune.

Når det gjelder HR-sjefen konkluderer EY med at det ikke foreligger bevis for at HR-sjefen har deltatt i, eller hatt mulighet til å påvirke eller forhindre de aktuelle handlingene.

Om ytringsfrihet
Om forholdet til ytringsfrihet skriver EY; når det gjelder de aktuelle ytringene i denne saken, så er det ingen av disse som isolert sett kan anses å være i strid med ytringsfriheten, slik de er formulert. Selv om ytringene, av enkelte, har blitt oppfattet som et «angrep» på Burchardt, kan ytringene likevel ikke anses å komme i konflikt med ytringsfrihetens formål på en slik måte at de kan forbys ved lov.

Om taushetsplikt
EY har også vurdert om de ansatte har brutt sin taushetsplikt, og her skriver EY;

slik vi har fått saken presentert, kan vi ikke se at noen av de kommentarene som fremkommer på Facebook er personopplysninger i henhold til forvaltningslovens paragraf 13. Under enhver omstendighet er det ikke snakk om opplysninger som ikke allerede er offentlig kjent på andre måter.

Kommunedirektøren beklager
Kommunedirektør Kjell Hugvik beklager overfor Elisabeth Aune Burchardt at hun har blitt utsatt for gjengjeldelse, og kommunen har invitert  Burchardt og hennes advokat til møte om saken.

Når det gjelder de ansatte som deltok i debatten på Facebook, sier Hugvik:

- Vi håndterer dette med den alvorlighet som saken krever, men jeg vil ikke kommentere våre personalmessige vurderinger utover dette.