Det er klart etter at jurylederen, Jiri Suchanek, stod for den offisielle kunngjøringen som fant sted House of European History i Brussel – like før klokken 12.00 onsdag.

- Jubel og gledestårer

Det var en særdeles glad og stolt delegasjon fra Bodø som mottok nyheten fra salen.
- Da vi hørte at jurylederen sa «Bodø» spratt vi opp med omfavnelser, jubel og gledestårer. Vi kjente veldig på at dette har vi fortjent. Dette er en stor dag for Bodø og Nordland, og jeg tror egentlig ikke helt vi skjønner for stort det er. Det vil skape en aktivitet og attraktivitet som vi ikke helt har greid å ta inn over oss.

Det sier leder for styringsgruppen for Bodø 2024, rådmann Rolf Kåre Jensen.

Sammen med Stig Fossum fra Nord universitet og Geir Knutson fra Nordland fylkeskommune, samt Trud Berg og Ellen Sæthre-McGuirk fra presentasjonsutvalget som møtte juryen, var rådmannen til stede i Brussel under kunngjøringen onsdag.

- Følelsen da Bodø ble utnevnt var nesten ubeskrivelig. Det ble nok absolutt felt noen gledestårer her ja, sier en stolt og rørt Trud Berg fra prosjektorganisasjonen til Bodø 2024.

Brussel

- En ekte lagseier
Sammen med mange hundrevis av andre oppmøtte utenfor Stormen bibliotek i Bodø kunne en stolt ordfører Ida Pinnerød se at Bodø nådde helt opp hos juryen, på direkte-streamen fra Brussel.

- Dette er et fantastisk og viktig skritt videre for skape en enda mer spennende og mangfoldig by og region, og ikke minst for å få impulser som gjør det attraktivt for folk å leve og bo her - og å komme på besøk hit, sier Ida Pinnerød.

- Dette er en ekte lagseier, som ikke har vært mulig uten alle de som har bidratt fra alle mulige hold. Veldig mange har et avtrykk i det arbeidet som er gjort. Derfor er det også ekstra artig å hale i land denne seieren nå, og så gleder jeg meg til de neste årene, sier Ida Pinnerød.

Ordføreren var en av de ti i presentasjonsutvalget som presenterte og forsvarte søknaden foran EUs kulturfaglige ekspertjury i Brussel denne uken.

- Utrolig mye kult som kan oppstå
Blant de ti som møtte juryen i Brussel, var også Henrik Sand Dagfinrud, kunstnerisk ansvarlig for Bodø 2024.

Han er naturlig nok også svært glad og lettet.

- Hvis vi nå kan gjennomføre alt vi har skrevet i søknaden - og enda mer – så er det utrolig mye kult som kan oppstå. Og så håper jeg, med fire år igjen, at man lykkes i å nå ut til de vi ikke har klart å få tak i så langt, slik at det virkelig føles som et løft for hele byen og hele fylket, sier Henrik Sand Dagfinrud.

I tillegg til Bodø var også byene Banja Luka og Mostar i Bosnia-Hercegovina prekvalifiserte i konkurransen om å bli Europeisk kulturhovedstad 2024. Alle tre søkerbyene møtte juryen i Brussel tirsdag denne uken, og var representert i salen onsdag.

Til slutt var det altså Bodø som nådde helt opp hos EUs kulturfaglige ekspertjury i Brussel.

Brussel

Lederen for EUs kulturfaglige ekspertjury, Jiri Suchanek, og Norges ambassadør i Brussel Per Strand Sjaastad sammen med delegasjonen fra Bodø like etter utnevnelsen.

bildeHer er leder for styringsgruppen for Bodø 2024 rådmann Rolf Kåre Jensen, Stig Fossum fra Nord universitet, Geir Knutson fra Nordland fylkeskommune, samt Trud Berg og Ellen Sæthre-McGuirk som begge var med i presentasjonsutvalget som møtte juryen tirsdag, på plass foran House of European History i Brussel, noen timer før det blir presentert hvem som kan kalle seg Europeisk kulturhovedstad i 2024.