Tradisjonen tro inviteres innbyggerne til en flott markering i Rensåsen på nyttårsaften.

Nytt av året er at Bodø kommune har med Bodø2024 og UNG2024 i gjennomføringen av arrangementet.

Gleder seg

Kristian Iversen og Maren-Johanne Hveding Stifjell fra UNG2024 skal være konferansierer under årets nyttårsfeiring i Rensåsparken.

–  Det blir sykt gøy å få lov til å være med og markere den siste dagen i året før det smeller. Jeg gleder meg i hvert fall utrolig mye til alt som skjer i 2024, sier Maren-Johanne Hveding Stifjell.

–  Neste år kommer til å bli helt fantastisk, og det er utrolig fint å få være med å feire årets siste dag før vi går i gang med 2024, sier Kristian Iversen.

Musikk og ordførerens tale

Arrangementet i Rensåsparken starter klokken 18:00 denne nyttårsaftenen.

På programmet er selvsagt ordførerens tale, og i år er det Bodøs nye ordfører Odd Emil Ingebrigtsen som taler til publikum.

Fra scenen i Rensåsen blir det også musikalske bidrag. Denne gangen er det den unge artisten Rovas som vil framføre både en egenprodusert låt og «Deilig er jorden».

Rovas – eller Kristine Willassen som er artistens virkelige navn, er også tilknyttet UNG2024.

– UNG2024 er sterkt representert i det som også blir en inngang til et veldig spennende år der Bodø er Europeisk kulturhovedstad, sier kommunens prosjektkoordinator Tove Oppegård Flæsen.

Fakkeltog og fyrverkeri

Som tidligere år blir det fakkeltog i forkant av arrangementet – både fra Rådhusplassen med start klokken 17:30 og fra Saltvern skole med start klokken 17:15.

– Som alltid leder Bodø-speiderne an fakkeltogene med flaggborg, sier Flæsen.

Arrangementet i Rensåsparken avsluttes som vanlig med et stort fyrverkeri.

– Dette er en mangeårig tradisjon som mange bodøværinger er glade i, og det er viktig for Bodø kommune å holde på denne tradisjonen. Men når det samtidig er inngangen til et helt spesielt år for Bodø-samfunnet, må dette også være synlig denne nyttårsaften, sier Tove Oppegård Flæsen og fortsetter:

– Vi har et godt samarbeid med Lydteamet som i år pynter Rensåsparken litt ekstra i forbindelse med inngangen til kulturhovedstadsåret. I tillegg blir det en ny vri på fyrverkeriet som vi håper publikum vil sette pris på.

Tradisjon

Tradisjonen med nyttårsfeiring i regi av Bodø kommune har vart siden årtusenskiftet, nyttårsaften 1999, og har hvert år samlet tusenvis av bodøværinger i Rensåsparken, med unntak av nyttårsaften 2015 da arrangementet ble flyttet til havna.

Unntak ble det også i 2020 og 2021- med pandemi og smitteverntilak, og Bodø kommunes nyttårsfeiring ble gjennomført som digitale arrangementer.

Oppdatert 12.01.2024:
Se fyrverkeriet i Rensåsparken fra luften

Det ble beklageligvis noen tekniske problemer under direktesendingen på nyttårsaften. I den anledning har vi lastet opp talen til Odd Emil Ingebrigtsen  og innledningen til konferansierene Kristian Iversen og Maren-Johanne Hveding Stifjell fra UNG2024  på nytt. Vi har også lagt med droneklipp fra fyrverkeriet.