Nå nærmer det seg den viktige og tradisjonelle feiringen av Internasjonal uke, i regi av Bodø kommune og flere samarbeidspartnere, og som i år går fra lørdag 19. oktober til lørdag 26.oktober.

- Kulturelt mangfold
- Ukas mål er å gi økt kunnskap og forståelse om FNs bærekraftsmål, øke internasjonal forståelse gjennom kulturelt mangfold, og ikke minst å vise fram det store internasjonale og flerkulturelle engasjementet i Bodø.

Det sier Merethe Wie Sandbakk, mangfoldskoordinator i Bodø kommune.

Sammen med resten av arbeidsgruppa ønsker hun å vise bredden av det internasjonale Bodø.

- Gjennom uka håper vi å øke forståelsen om ulike sider ved å være en internasjonal by - gjennom konserter, debatter, konferanser, familie- og barnearrangement og mye mer, sier Sandbakk.

Starter på Stormen bibliotek
Årets program for Internasjonal uke i Bodø er et initiativ fra kommunen i samarbeid med flere av Bodøs frivillige lag og foreninger, lokalt næringsliv og andre aktører for å feire det flerkulturelle mangfoldet i kommunen.

Lørdag 19. oktober markeres starten av Internasjonal uke på Stormen bibliotek, og varaordfører Ola Smeplass står for den offisielle åpningen.

Bodø gospel choir, med England Brooks, er blant de musikalske innslagene i et innholdsrikt program i Stormen bibliotek, denne lørdagen. Konferansier er Amina Winningah.

- Det blir også flere kulturelle innslag, med blant annet framvisning av fargerike klesdrakter fra ulike land. Det blir servering av internasjonal mat og kaffe fra deltakere på Bodø voksenopplæring.

Det blir også ulike aktiviteter som hennamaling, hårfletting, og prøving av hijab og mye mer, sier Merethe Wie Sandbakk.

Mange samarbeidspartnere
Hun påpeker at det er mange som ønsker å feire kommunens internasjonale mangfold, og trekker fram flere viktige samarbeidspartnere for Internasjonal uke i Bodø:

Norsk luftfartsmuseum, Filippinsk forening, Norsk- Russisk forening, FN-studentene, Kvinne-nettverket Noor, Bodø filmfestival, Bodø idrettsråd, Multikulturelt ressurs- og initiativnettverk (Mir-nett), FRUKT, Care, Human Rights-Human Wrong, Tusenhjemmet kultur- og kunnskapssenter, Re, Føn design, Tur kafé, Mir-ung og Unge Stormen.

- I tillegg har Bodø Sentrum, Coop Nordland og City Nord og ikke minst Bodøs skoler, SFO og barnehager et internasjonalt fokus og ulike aktiviteter denne uken, sier Merethe Wie Sandbakk.

Klikk på bildet for større variant eller last ned PDF til høyre.

Program Internasjonal uke