Åpningsfesten starter klokken 12:00 med åpning ved ordfører.

Deretter blir det innslag fra Hanna Bjørgaas – biolog, jordentusiast og forfatter av boka «Byens hemmelige liv».

Det blir også musikalsk innslag fra det kjente bandet Casa Murilo - som også har en tilhørighet til Bodø.

- Passer perfekt for oss

– Mange vil kanskje være enige i at vi har gjenbrukt våre vitser på scenen gjennom 10 år, så det å komme til Bodø og spille under Gjenbruksuka passer perfekt for oss. Vi gleder oss til å spille for dere og selvsagt spise masse god, lokalt dyrket mat fra Bodø, sier bandet i en uttalelse.

De minner om at Casa Murilo spiller god, gammeldags Brit-pop og at de høflig krever at publikum synger og danser med på låtene.

Mat- og dyrkefestival

Arrangementet er gratis og blir del av mat- og dyrkefestivalen festivalen som går av stabelen denne lørdagen.

– Her ønsker vi velkommen til en hel dag proppfull av smakfulle og matnyttige aktiviteter innen lokal matproduksjon og dyrking på vakre Vågønes gård, sier prosjektleder Camilla Helgesen i Bodø kommune.

Publikum inviteres til en hel dag med god mat og drikke, markvandringer, dyrketips, musikk og kultur, kunnskapsformidling, matmarked, workshops, god stemning og fine smaks- og sanseopplevelser for store og små.

– Bodø kommune ønsker å løfte fram lokal og bærekraftig matproduksjon, og vise byens innbyggere mye av det spennende som skjer innen urbant landbruk. Denne lørdagen kan du treffe mange flotte lokale matprodusenter og organisasjoner, sier Camilla Helgesen.

Mange aktiviteter i hele Salten

Mat- og dyrkefestivalen og åpningsfesten på Vågønes gård markerer starten på på et rikt program under Gjenbruksuka 2023.

Gjenbruksuka arrangeres for tredje år på rad, men for første gang i alle de ni Salten-kommunene

Under Gjenbruksuka – som varer fra 15. til 24. september, kan folket ta del i et mangfold aktiviteter som har sirkulærøkonomi på agendaen. Rundt omkring i Salten vil du finne inspirerende arrangementer om hvordan vi kan gjøre bærekraftige valg, forvalte ressursene våre på en god måte, og redusere vårt forbruk.

Hele programmet til Gjenbruksuka finner du på Gjenbruksukas hjemmeside. Her kan du enkelt søke opp hva som skjer i den enkelte kommunen.