Siden november 2019 har Menon Economics jobbet med en verdiskapningsstudie på oppdrag fra Bodø kommune. I studien vil de komme med en rekke anbefalinger som skal gjøre Bodø i stand til å nå målsettingen om 10.000 nye arbeidsplasser innen 2050.

Jobbe sammen
Rapporten synliggjør potensialet for vekst, verdiskapning og utvikling i Bodø, og kommer med anbefalinger om hvordan Bodø kan utvikle næringslivet de neste 30 årene som er i tråd med målsettingene for «Ny by – ny flyplass».

-Verdiskapningsstudiet vil gi oss ny kunnskap om hvilke næringer vi bør satse på, og hvordan vi skal nå målsettingene våre. Jeg er veldig spent på om rapporten kan avdekke noen mulighetsrom vi ikke har tenkt på tidligere, sier ordfører Ida Pinnerød.

Menon Economics har brukt de siste åtte månedene på å studere Bodø, intervjue saltenbedrifter og analysere næringslivet.

-Vi gleder oss til å sette i gang med arbeidet etter at rapporten er levert. Det som er sikkert er at dette ikke er noe Bodø kommune kan gjennomføre alene, vi trenger både næringslivet og Salten-kommunene med oss på laget, sier Pinnerød.

Livesending
På mandag overleveres rapporten Bodø kommune, og da er innbyggere og næringsliv invitert til presentasjon i Stormen Konserthus.

-På grunn av smittevernhensyn blir det plass til 50 personer, men vi vil også ha en livesending av arrangementet som man kan følge via kommunens facebookside og nettside, sier Pinnerød.

Det vil være mulig for publikum å stille spørsmål om studien til et panel bestående av Menon Economics, Bodø kommune og næringslivet.

-Vi håper at så mange som mulig ønsker å få med seg dette, sier Pinnerød.