Hovedveien mellom Bodø og Fauske er nok en gang stengt over flere dager. Det har konsekvenser for blant annet pasienter som skal til sykehus, reisende og næringslivet. Ordførerne i de to kommunene mener det haster med å utbedre riksvei 80. 

Riksvei 80 er hovedveien inn til Bodø, og det viktigste bindeleddet mellom Bodø og Fauske, samt resten av regionen. De siste årene har oversvømmelser, skred og ulykker stengt veien, enkelte tilfeller i flere dager.  

Ordførerne i Bodø og Fauske har en felles bekymring for at veien stadig oftere er stengt. 

– Det haster å få utbedret strekningen. Det må settes fart på arbeidet og sikres midler til delene som gjenstår for å sikre trygg ferdsel mellom Bodø og Fauske. Vi kan ikke godta at det er fare for liv og helse på den viktigste strekningen mellom våre to byer, sier ordfører i Fauske, Marlen Rendall Berg og ordfører i Bodø, Odd Emil Ingebrigtsen i en felles uttalelse.  

Har konsekvenser for beredskap  

Når riksvei 80 er stengt, er det omkjøring via fylkesvei 812. Det tar 2 timer og 15 minutter fra Fauske til Bodø, mot 55 minutter på hovedveien.  Bildet viser Fauskes ordfører Marlen Rendall Berg.

– Stengningen svekker beredskapen i regionen. Fauske, Sørfold og Saltdal legevakt må styrke legevakten for å kompensere for at ambulansen får mye lengre vei til sykehuset. Det er også en svekket beredskap når brann, politi og ambulanse ikke kan bistå hverandre like raskt i de to byene ved større hendelser, sier ordfører i Fauske kommune, Marlen Rendall Berg

Fauske, Saltdal og Sørfold kommuner har styrket bemanningen på legevakten, satt inn en lege i bakvakt, og det er satt inn en ekstra ambulanse på Fauske. Det er også planlagt for at pasienter kan ligge til observasjon og behandling på Fauske dersom det skulle vise seg nødvendig. 

Ikke anbefalt omkjøring for vogntog 

Under stengingen denne uka var det anbefalt at vogntog ikke benyttet omkjøringen på fylkesvei 812 grunnet standarden på veien. Statens vegvesen har beregnet nyttetapene i trafikken til 1,1 millioner kroner per døgn hvis omkjøringsvegen lot seg bruke av tunge kjøretøy. Fordi omkjøringsvegen i dag har lav standard og ikke er anbefalt brukt av vogntog, er nyttetapet beregnet til 5,6 millioner kroner per døgn. Disse tallene inkluderer ikke følgekostnader av at trafikanter blir forsinket. 

– Det fyller seg fort opp på døgnhvileplassen og rasteplasser på Fauske og omegn som følge av at tungtransport ikke får levert og hentet varer i Bodø. Dette er ingen god situasjon for sjåførene eller næringslivet, og det har en stor samfunnsmessig kostnad, sier ordfører i Bodø kommune, Odd Emil Ingebrigtsen. 

Klimaendringene 

Relativt hyppige stenginger av veistrekBildet viser ordfører i Bodø Odd Emil Ingebrigtsen. ninga er et nytt fenomen. Oversvømmelser og sørpeskred var ikke vanlig for bare få år siden. 

– Vi merker allerede konsekvensene av klimaendringene. Det været vi erfarer nå er den nye normalen, og vi må være forberedt på stadig våtere og mer ekstremt vær, med den påvirkningen det har blant annet for jord- og sørpeskred. Det er i gang arbeid for å utbedre veien, men det går ikke raskt nok, og det mangler bevilgninger, sier Ingebrigtsen. 

Planene for utbedring 

Allerede i 2009 ble reguleringsplan for utbedring av den 4,95 kilometer lange, rasutsatte veistrekningen vedtatt av Bodø og Fauske kommuner. Strekningen skal skredsikres og veien skal utbedres med slakere svinger og bredere veibane. 

Hele strekningen er inne i Nasjonal transportplan 2022–2033, i sekkepost sammen med andre prosjekter. 

Statens vegvesen har delt arbeidet inn i to faser. Fase 1 «Skredsikring av områder i Ytterkleiva», er vedtatt, bevilget penger til og under utførelse. 

Fase 2 «Utbedring av vegstrekningen og mindre skredsikringstiltak» er ikke besluttet.