Det var i fjor at Bodø kommune og Bodø pensjonskasse ble anmeldt.

Bakgrunnen var en varslersak i pensjonskassen der Andreas Tymi ba politiet se nærmere på om det hadde funnet sted grovt bedrageri, økonomisk utroskap, påvirkningshandel og grov korrupsjon.

Dette ble formidlet i offentligheten gjennom Bodø NU. En omtale som senere ble felt i Pressens faglige utvalg (PFU) for brudd på god presseskikk.

På grunn av habilitet ble anmeldelsen først oversendt politiet i Troms, før politiet i Finnmark startet etterforskningen og nå er altså saken henlagt. Dette fordi politiet ikke finner rimelig grunn til å undersøke om forholdet er straffbart.

- Vi er svært glade for at saken nå er avsluttet. Dette var svært alvorlige utsagn mot Bodø kommune og enkeltpersoner ansatt i kommunen. Slik saken har vært framstilt, har det gitt Bodø kommune sitt omdømme en unødvendig negativ belastning, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.