- Det er et kvalitetsstempel at vi i Bodø kommune er i stand til å tilby dette og kunne bygge god kompetanse for framtida, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.

Han er svært godt fornøyd med at Bodø kommune har nådd en ny milepæl og har fått sin første allmennlege som er utdannet spesialist gjennom kommunens eget fagmiljø – nærmere bestemt ved Sølvsuper helse- og velferdssenter.

- Dette skal vi være stolte av, sier Hugvik.

Utdanningsvirksomhet
Det er avdelingsdirektør for helse- og omsorg Arne Myrland, helseleder Stian Wik Rasmussen i Bodø kommune, samt overlege Francis Odeh og virksomhetsleder ved Sølvsuper helse- og velferdssenter Trond Skårn alle helt enige i.

- Det er fantastisk å kunne tilby dette i kommunen, sier Stian Wik Rasmussen og forklarer videre:

- I 2019 skjedde det en omlegging i spesialiseringsløpet for leger, og det er i etterkant av dette at Bodø kommune er blitt registrert som utdanningsvirksomhet. Denne nye ordningen åpnet for at også kommuner som har egne spesialister, som vi har her på Sølvsuper, kan tilby denne delen av utdanningen som leger vanligvis tar som et eget år ved sykehuset.

OverlegeSølvsuper
Nina Myking har nå nylig fått sin godkjenning som spesialist og får nå tittelen overlege, med spesialisering i allmennmedisin.

- Fra 1. mai går jeg over i en 100 prosent kommunal stilling, og tar da også en pause fra fastlegejobbing, sier Myking.

- En stor fordel
Hun har vært tilknyttet Sølvsuper helse- og velferdssenter som lege i over sju år.

- Jeg har blitt veldig glad i å jobbe innen geriatri og den kompleksiteten som ligger i det. Det har vært en fin variasjon fra å jobbe som fastlege, sier Myking og sier at hun har hatt en lærerik tid i Bodø kommune.

Hun vektlegger at det har vært en fordel for henne å kunne ta et spesialiseringsløp, uten å måtte forlate sin fastlegepraksis.

- Jeg har jobbet som fastlege, parallelt med at jeg har jobbet på Sølvsuper. Og jeg merker at det har vært en stor fordel å jobbe her. Det gir en annen kunnskap, og jeg føler virkelig at jeg har vokst som fastlege, sier Myking og fortsetter:

- Pasientene på Sølvsuper er ofte midt imellom fastlege og sykehus, og som lege her får man gått i dybden på flere ting enn som fastlege, og man har et annet observasjonsgrunnlag.

Endring i demografien
Nina Myking forteller at hun har merket en klar endring i demografien i løpet av årene hun har jobbet ved Sølvsuper.

Det samme sier Trond Skårn, virksomhetsleder ved Sølvsuper helse- og velferdssenter.

- Folk lever lengre og da blir også sykdomsbildet større, og pasientene som kommer hit nå er mer syk enn de pasientene som kom hit da vi først flyttet inn i Sølvsuper, sier Skårn.

Han vektlegger også at det å kunne utdanne egne spesialister og ha leger som er fast tilknyttet sykehjemmene er viktig – både for brukere og ansatte.

- Tilbakemeldingene som jeg har fått fra sykepleiere og andre helsearbeidere er at de er veldig fornøyde med å ha leger som viser kontinuitet. Legene her følger pasientene fra dag til dag og kan gjøre endringer fortløpende slik at for eksempel sykepleiere ikke står alene i akutte situasjoner og må ringe legevakt. Dette er en 24/7-virksomhet og vi skal ikke undervurdere betydningen av at våre ansatte føler seg tryggere på arbeidsoppgavene de står overfor, sier Trond Skårn.

Mer attraktivtBilde
Arne Myrland, avdelingsleder for helse- og omsorgsavdelingen i Bodø kommune, mener også at denne kompetansehevingen i kommunen vil kunne medføre en rekke positive ringvirkninger.

- Dette kan også være med å bidra til å gjøre det mer attraktivt for sykepleiere å være på jobb i kommunen, fordi de har en god og solid legedekning med seg, sier Myrland.

- Fastlegene er navet i helsetjenesten. Samtidig ser vi at vi trenger å utvikle kompetanse som matcher denne utviklingen vi ser med pasientgrupper med stadig mer komplekse sykdomsbilder.

En nødvendig utvikling
Overlege Francis Odeh, er en av de som utgjør det nevnte fagmiljøet ved Sølvsuper helse- og velferdssenter som nå har gjort det mulig å utdanne egne spesialister.

- Vi legene som jobber her komplementerer hverandre, og det kommer til nytte for pasientene, sier Odeh.

Han mener det at kommunen nå kan utdanne egne spesialister er en nødvendig utvikling for å møte framtidas utfordringer.

- Når man kommer som fastlege til kommunen så gir det andre gevinster enn å komme inn i et spesialiseringsløp ved et sykehus. Man får ikke minst en bedre forståelse av hvordan det fungerer i kommunen; med hjemmetjenesten, institusjoner og tildelingskontoret, sier Francis Odeh.

Satser på flere
Helseleder Stian Wik Rasmussen håper kommunen vil fortsette å utdanne spesialister også i tiden framover.

- Det er selvsagt veldig mye god og viktig kunnskap og mange muligheter for leger som går sitt spesialiseringsløp på sykehuset. Men nå vet vi at dette er noe vi i kommunen får til, og kan være et alternativ. Her vil en fastlege kunne slippe å forlate sin fastlegepraksis, men gjøre dette gjennom å ha en bistilling i kommunen. Nå vil vi jobbe for å få inn et system for dette. For eksempel en egen rotasjonsstilling her ved Sølvsuper. Dette vil være også en mulighet for fastleger fra andre kommuner, sier Stian Wik Rasmussen.