Ekspertgruppen skal foreslå tiltak som gir barn som vokser opp i fattigdom bedre levekår og som forebygger at fattigdom går i arv.

Det ble kunngjort gjennom en pressemelding fra regjeringen.

Kommunedirektøren sier han er ser frem til arbeidet.

- Dette er et svært viktig arbeid som jeg ser frem til. Redusert fattigdom og like muligheter har vært bærebjelker i velferdsstaten. Dessverre har vi i de siste årene sett at utviklingen har gått i feil retning. Jeg håper derfor at ekspertgruppen kan bidra med forslag som kan bidra til å snu dette.

Ordfører Ida Pinnerød er glad for oppnevnelsen.

- Jeg synes det er en flott annerkjennelse, både for Kjell Hugvik og Bodø kommune, at han er oppnevnt i denne ekspertgruppen. Dette er et viktig, og jeg er glad at regjeringen setter søkelys på hvordan vi kan bedre situasjonen for barn som vokser opp i lavinntektsfamilier, sier Pinnerød.

Ekspertgruppa består av åtte medlemmer, med relevant kompetanse på de saksområdene som skal utredes ut. I tillegg til seks forskere, består gruppa av representanter for partene i arbeidslivet (FO og KS).

Gruppa skal levere sin utredning innen 12 måneder fra oppstart.

Les mer her: Oppnemner ekspertgruppe for barn i fattige familiar