– Vi gjør dette for å få brukt så mange vaksiner så raskt som mulig, og jeg må understreke at drop-in kun er for første dose, og ikke for folk som venter på dose to, sier fungerende helseleder Jørgen Bjørnstad i Bodø kommune.

Drop-in for alle i Salten

Det har vært god oppslutning om fredags tilbud om vaksine på drop-in, men Bodø kommune har nå så mange vaksiner og få registrerte mottakere at man åpner for at alle over 18 år i hele Salten (og omkringliggende områder)kan møte opp på vaksinesenteret i Bodø Storsenter mellom kl 9 og 16 på mandag. – Her er det først til mølla, men det beste for oss er at pågangen blir spredd utover hele dagen, sier Bjørnstad.

Dose to etter ni uker

For å få brukt mest mulig av de om lag 10 000 dosene som Bodø kommune har denne og neste uke, blir det også åpnet for å at folk som venter på dose to skal kunne få sin siste vaksine fra mandag. – Men her er det flere men. For det første er det det en forutsetning at det har gått minst ni uker siden første dose, og for det andre må alle selv gå inn i linken til opprinnelig time for å ombestille timen, sier Bjørnstad.